Pirelli keert dit jaar terug naar het Wereldkampioenschap Rally, maar de aanwezigheid van het Italiaanse bedrijf in het WRC gaat terug naar tot openingsseizoen in 1973, toen Achim Warmbold de Rally van Polen won met zijn Fiat Abarth 124 op de Italiaanse banden.
De wereldtitel was in de beginjaren voorbehouden aan de constructeurs en Lancia behaalde een hattrick van 1974 tot en met 1976 met de ongelooflijke Stratos die Pirelli-schoeisel had. Opvallend waren ook de drie opeenvolgende overwinningen in de Rally van Monte-Carlo, met steeds Sandro Munari in de Stratos en dus met Pirelli.
Munari won vervolgens de eerste rijdertitel in 1977: de FIA Cup voor rallyrijders. Hij werd het volgende seizoen opgevolgd door Markku Alen, ook op Pirelli-banden, maar aan het stuur van een Fiat 131 Abarth. In 1980 werd Walter Röhrl wereldkampioen met de beide Italiaanse merken. Ari Vatanen won in 1981 de wereldtitel en hij is tot op heden de enige privérijder die daar in slaagde, overigens ook met Pirelli en met een Ford Escort.
In het Groep B-tijdperk rustte Pirelli de Lancia 037 uit die in 1983 de constructeurstitel won, evenals het model Delta S4 dat daarop volgde. In 1987 behaalde een Pirelli-geschoeide Lancia Delta de eerste titel in het Groep A-tijdperk en dat dankzij Juha Kankkunen.
Daarna werden Pirelli-banden gemonteerd op de eerste Japanse auto die het WRC won: de Toyota Celica van Carlos Sainz in 1990 en 1992. Een andere iconische Japanse rallyauto, de Subaru Impreza, met Colin McRae, Richard Burns en Petter Solberg – stond ook op Pirelli-banden. Pirelli werd de exclusieve leverancier van het WRC tussen 2008 en 2010 en is dat nu terug.