Het moet even geleden zijn, maar dit weekend stond er een landgenoot aan de start van een wedstrijd van de Trophée Andros. Het Franse kampioenschap op ijs, met elektrische wagens, heeft nog steeds een zeer hoog niveau, maar lijkt vooral Fransen aan te spreken. Enzo Ide vervoegde de tricolore competitie en kwam met een glimlach terug.
(Foto: © PHOTO BRUNO BADE)
Enzo Ide doet het in de Franse sprintijsraces met een DRP AS1 van het team DRP (Ducastel Race Performance), bestaande uit meerdere voormalige medewerkers van WRT. De ervaring beviel hem alvast erg goed en we zien Enzo Ide dan ook nog terug, volgende week in Lans en Vercors en later in Val Thorens tijdens de finale van het kampioenschap.
Enzo Ide blikt dan ook met de glimlach terug op zijn weekend. “Eigenlijk kan je het vergelijken met rallycross, maar dan op ijs en wat belangrijk is, de wagens zijn niet alleen vierwielaangedreven, maar hebben ook vierwielsturing. Verder zijn het allemaal korte wedstrijden en is de competitie net als in rallycross, erg intens. De rijtechniek is wel anders, want door de vierwielsturing rem je door het draaien en je rempedaal raak je amper aan. Hetzelfde geldt voor de handrem. Ik heb me eigenlijk enorm geamuseerd, want het is de sfeer van rallycross in een wit kleedje.”
Afspraak dus volgend weekend, een weekend waarin Ide nog progressie wil maken. “We moeten het één en ander bijschaven wat betreft de banden en ik kan mits een degelijke analyse van de data, zeker ook nog wat progressie maken. Ik heb bijzonder weinig ervaring en dit is toch een hoogstaande competitie, met teams zoals Sainteloc en Sébastien Loeb en ook heel wat steengoede rijders.”