Home > #Hoofdnieuws > Endurance: hoe zit het nu?

Endurance: hoe zit het nu?

De laatste weken is er heel wat nieuws verschenen over nieuwe constructeurs in de uithoudingsracerij. Het ging dan concreet over onder meer Peugeot, Porsche en Audi die weer naar Le Mans komen, echter niet meteen, maar in 2023. Hoe zit het nu eigenlijk met die uithoudingsracerij en waar mogen we ons op korte en iets langere termijn aan verwachten?  

Vanaf volgend seizoen gelden er in de uithoudingsracerij nieuwe wetten en regels voor de topklasse van de FIA WEC-competitie, de klasse die we vandaag als LMP1 kennen. De dure hybride bolides verdwijnen en worden vervangen door twee nieuwe categorieën, de Le Mans Daytona Hybride (LMDh) en de LMH (Le Mans Hypercar). Beide categorieën zullen met behulp van een BoP aan elkaar gelijkgesteld worden, maar in FIA WEC zien we in eerste instantie enkel de LMH. In de toekomst mag LMDh zowel in het WK uithouding (FIA WEC) als in de wedstrijden van de IMSA in de VS aantreden. Voor LMH is er nog geen definitieve beslissing, maar het doel is zonder meer dat de klasse LMH niet enkel in het FIA WEC zal aanvaard worden, maar ook in de VS. In het FIA WEC rijden beide categorieën dan in de categorie Hypercar. Volgt u nog?  

Het feit dat er met één en dezelfde wagen in FIA WEC en IMSA kan gereden worden, vormt uiteraard een belangrijke aantrekkingskracht voor constructeurs om te investeren, zeker omdat de kosten ook nog eens lager zijn dan voorheen voor de hybride LMP1. Bovendien bestaat de mogelijkheid om zowel de LMH als LMDh te commercialiseren en klantenteams met wagens te laten racen, zoals in de Groep C met onder meer de Porsche 956 en 962 het geval was.     

Wat is een LMH en wie in LMH?

Een LMH is een prototype waarvan het chassis en de aandrijflijn (met mogelijkheid maar gene verplichting tot hybride technologie) autonoom door een constructeur worden ontwikkeld. De LMH kan dus tijdelijk vierwielaangedreven zijn. De rondetijd in Le Mans zou rond de 3min30 moeten liggen, een rondetijd die uiteraard ook voor de LMDh beoogd wordt.

De basis van de nieuwe Peugeot LMH

Vandaag hebben twee ‘grote’ constructeurs aangegeven een LMH te ontwikkelen, met name Toyota (2021) en Peugeot (2022-2023?), terwijl ook Glickenhaus en ByKolles in 2021 aan de start van het FIA WEC zouden verschijnen. Bovendien worden de niet-hybride LMP1-wagens nog minstens een seizoen toegelaten, een mogelijkheid waarvan Alpine gebruik maakt en mogelijk ook Ginetta. Als we de wandelgangen mogen geloven, dan zou ook Ferrari opteren voor LMH en mogelijk werkt ook Alpine aan een dergelijke wagen, gezien hun aanwezigheid in het FIA WEC in 2021, maar voorlopig met de ex-Rebellion LMP1.  

En LMDh dan?

LMDh is een evolutie van de bestaande Amerikaanse raceklasse Dpi, waar de basis van het chassis komt van een LMP2 en dus van één van de vier aangewezen constructeurs: Dallara, Ligier, Oreca of Multimatic. Ook het verplichte (anders dan LMH) hybride systeem en de versnellingsbak zijn identiek voor alle deelnemers. Bosch en Williams AE zorgen voor het hybride systeem en Xtrac voor de versnellingsbak.        

Op dit ogenblik zijn er in de huidige DPi al drie grote constructeurs, met name Acura (Honda), General Motors (via Cadillac) en Mazda. Ondertussen hebben zowel Porsche als Audi te kennen gegeven dat zij in 2023 ook van de partij willen zijn. Onder meer Hyundai wordt ook als mogelijke nieuwe constructeur genoemd.

Conclusie, de uithoudingsracerij heeft zeker een mooie toekomst, al zal er voor het seizoen 2021 en mogelijk ook 2022, nog sprake zijn van een overgangsfase. Echter de namen die nu al zeker zijn voor 2023, maken dat het wachten zeker de moeite waard zal zijn!