Home > #Hoofdnieuws > Test van de BMW M2 CS Cup: “Dicht bij een GT4”

Test van de BMW M2 CS Cup: “Dicht bij een GT4”

Tijdens de testdag van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux kon Autosportwereld.be de nagelnieuwe auto uit Beieren aan de tand voelen. Ugo De Wilde kroop achter het stuur van de racebolide en onze testrijder was onder de indruk van de Duitse machine.   

Foto’s: © Ivan Tarantsov

De BMW M2 CS kan, zoals andere moderne racewagens, in diverse modi gereden worden: vanaf 280 pk over 365 tot zelfs 450 paarden. Dat maakt het mogelijk voor diverse rijders, van echte beginners, tot meer ervaren rijders om hun ding te doen. De auto heeft heel wat gemeen met de huidige BMW M4 GT4, maar is wel iets zwaarder, zo’n 100 kilogram al vormt dat geen probleem, ook niet in Zolder.

Maar de remmen van Alcon doen prima hun ding”, aldus Ugo De Wilde, dit jaar nog op het podium van de Formula Renault Eurocup races in Spa-Francorchamps. “Je mag enkel niet te hard remmen, om het ABS niet te activeren. Dat punt ligt op een remdruk van ongeveer 70 bar. De stuurinrichting is ook wennen, want wij rijden in de eenzitters niet met dergelijke stuurbekrachtiging, al begrijp ik heel goed dat in langere wedstrijden of voor veel gentlemen drivers dit een prima hulp is. Hetzelfde geldt voor de andere rijhulpsystemen. De auto beschikt over drie standen voor de tractiecontrole, wat bijvoorbeeld zeer handig kan zijn in de regen, maar ik rij liever zonder. Opnieuw, dit is persoonlijk en heel wat gentlemen drivers zullen zeker met de tractiecontrole rijden. Ik moet wel zeggen dat BMW ongelofelijk werk heeft geleverd qua afwerking, want de binnenzijde van de auto is net een GT3! Top.”  

Ugo De Wilde was ook onder de indruk van het koppel van de auto: “Je kan de Jacky Ickx chicane in derde nemen en ook elders kan je een versnelling hoger blijven dan wat we gewoon zijn.” De Wilde deed het met gebruikte Hankook-banden, daar waar in de Benelux Cup met Michelin gereden zal worden en zelfs in de zeer koude omstandigheden, kon hij onder de 1min40 duiken. “Je kan zeker sneller dan 1min39, maar met de koude, de trage wagens en de banden, waren risico’s uit den boze.” Volgens onder meer Jan Horemans van JJ Motorsport zou een 1min38 zeker mogelijk moeten zijn en dan kom je in de buurt van de GT4-wagens.    

Wie de BMW M2 CS Racing nog wil testen, kan dat volgende donderdag op Circuit Zolder. Contact: jjmotorsport.com.

Info? www.bmwm2csracingcupbenelux.com