Het WK Rally 2020 is afgelopen en daarmee ook het negende volledige seizoen van onze landgenoot Thierry Neuville in de rallysport op het hoogste niveau. Samen met zijn vaste corijder Nicolas Gilsoul kende hij een vreemd jaar dat niet de verwachtingen inloste, maar wie spreekt van een slecht seizoen, mag dringend naar een herscholing rallysport.
Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul begonnen schitterend aan dit seizoen 2020 met een Belgische zege in wat nog steeds de meest bekende van alle WK-wedstrijden is: de Monte Carlo. In hun Hyundai i20 WRC hielden ze de verzamelde concurrentie achter zich en de Belgen mochten als leiders in het WK naar Zweden. Na de Monte Carlo zou de Belgische crew echter niet meer kunnen winnen en jammer genoeg zat er in de eindstand van het korte WK niet meer dan een vierde plaats in, het minst goede resultaat sinds 2015.
Die eindstand is beïnvloed, laat ons eerlijk zijn, door een mindere wedstrijd in Zweden en vooral twee dure fouten (Estland en Monza), maar evenzeer door problemen met de elektriciteit in Mexico en een lekke band in Turkije. Verder scoorde Neuville dit seizoen nog twee tweede plaatsen in Turkije en Sardinië.
Minder regelmaat, maar wel de snelste
Neuville bewees dit seizoen dat hij zeer snel is, misschien we de snelste rijder van het lot, maar evenzeer dat er iets meer regelmaat in de prestaties moet als hij wereldkampioen wil worden. Die snelheid werd duidelijk op diverse vlakken.
Zo scoorde niemand meer snelste tijden in de afzonderlijke proeven dan Neuville: 28 (op een totaal van 104), tegen 26 voor Ogier en 14 voor Evans. Alle andere Hyundai-rijders samen (Tänak, Breen, Sordo en Loeb) moeten het stellen met 26 beste chrono’s. Ook in de Power Stage blonk Neuville uit: hij behaalde 18 punten, evenveel als Tänak, terwijl al de rest niet verder komt dan 13 of minder. Hier komen de derde rijders van Hyundai samen aan 14 eenheden.
Als we kijken naar de punten die Neuville voor Hyundai scoorde (totaal punten min de power stage) dan komen we op 79 uit, evenveel wederom als Tänak. Hier doen de derde rijders van het Koreaanse merk het wel iets beter, met samen 83 eenheden. Overigens was Neuville, samen met Evans en Tänak ook de beste performer in de shakedown, met ieder twee stuks. Conclusie, aan de snelheid op diverse terreinen ligt het zeker niet bij Neuville, maar drie nulscores op een seizoen zoals dit, is gewoon te veel. Heel concreet, als Neuville in die drie rally’s telkens als vierde finisht… is hij wereldkampioen.
Eindstand Thierry Neuville in WK sinds 2012:
2012 (Citroën): 7de – geen zege
2013 (Ford): 2de – geen zege
2014 (Hyundai): 6de – één zege
2015 (Hyundai): 6de – geen zege
2016 (Hyundai): 2de – één zege
2017 (Hyundai): 2de – vier zeges
2018 (Hyundai): 2de – drie zeges
2019 (Hyundai): 2de – drie zeges
2020 (Hyundai): 4de – één zege