De Porsche Taycan staat in het Guinness World RecordsTM-boek voor de langste drift met een elektrische auto. Het decor voor het wereldrecord was het Porsche Experience Centre (PEC) Hockenheimring. Porsche-instructeur Dennis Retera legde 210 rondjes af op de 200 meter lange driftcirkel zonder dat de voorwielen ook maar één keer in dezelfde richting als de bocht wezen: na 55 minuten had de expert in zijwaarts glijden in totaal 42,171 kilometer afgelegd.
Door die marathonafstand af te leggen haalde Retera het wereldrecord binnen voor de langste onafgebroken drift in een elektrische auto. De gemiddelde snelheid was 46 km/u. Het record werd behaald met de achterwielaangedreven versie van de Taycan, die al verkrijgbaar is in China.
“Wanneer de stabiliteitsprogramma’s uitgeschakeld zijn is vermogensoverstuur met de elektrische Porsche een fluitje van een cent, en dat is uiteraard zeker zo in deze modelvariant die enkel de achterwielen aandrijft”, zegt Dennis Retera. “Er is altijd voldoende kracht beschikbaar. Het lage zwaartepunt en de lange wielbasis staan in voor stabiliteit. Het precieze ontwerp van het chassis en de besturing maken steeds een perfect controle mogelijk, zelfs wanneer de auto zijwaarts beweegt”. De Nederlander is vandaag hoofdinstructeur op het Porsche Experience Centre Hockenheimring, maar racete voordien in karts, eenzitters en uithoudingsraces. “Toch was het ook voor mij heel vermoeiend om mijn concentratie 210 rondjes lang op peil te houden, vooral omdat het geïrrigeerde asfalt van het driftcircuit niet overal dezelfde grip biedt. Ik concentreerde me op het controleren van de drift met het stuur. Dat is efficiënter dan het gaspedaal te gebruiken en het vermindert het gevaar op wegslippen.”
De poging gebeurde onder toezicht van officieel Guinness World RecordsTM-jurylid Joanne Brent op het geïrrigeerde rijdynamiekgebied van het PEC. Brent houdt al meer dan vijf jaar lang toezicht op allerlei soorten recordpogingen voor het Guinness World RecordsTM: “We zagen eerder al driftrecords, maar met een elektrische sportwagen is het ook voor ons iets heel bijzonders. Porsche heeft hier echt pionierswerk verricht”, zei ze. De Guinness-experte documenteerde het record nauwgezet met een heel gamma aan technische hulpmiddelen en andere onafhankelijke experts: voor de test kwam een plaatselijke landmeter de diameter van 80 meter van de zone op het Porsche Experience Center tot op de millimeter afmeten. Gps- en giersensoren in de wagen werden ingezet voor gegevensverzameling en op het dak van de controletoren van het circuit stond een camera om de recordrit te filmen.
Een andere onafhankelijke experte was Denise Ritzmann. Voor de recordpoging bevestigde de ingenieur voor testorganisme DEKRA dat het preproductie-exemplaar van de Taycan standaard en straatlegaal was. Ritzmann weet alles over driften: ze was Europees driftkampioen in 2018 en 2019 en was ook verantwoordelijk om te controleren dat de Taycan gedurende de hele recordpoging permanent in een drift bleef: “Je ziet in een oogwenk of de voorwielen in een andere richting gedraaid zijn dan de bocht. Zolang dat het geval is, is de auto aan het driften”, legde ze uit. Samen met Brent telde ze ook het aantal rondjes dat is afgelegd tijdens de recordpoging.
De Porsche Taycan is al recordhouder in talrijke andere disciplines: de slopende, 24 uur durende uithoudingsrit van 3.425 kilometer op het hogesnelheidscircuit in Nardò, de beste rondetijd in zijn segment op de Nürburgring-Nordschleife met 7:42 minuten, of de 26 sprints vanuit stilstand naar 200 km/u op het vliegveld van Lahr – de recordcijfers van de eerste puur elektrische sportwagen van Porsche vormen interessant leesvoer.