Home > #Hoofdnieuws > Getest: de Nissan GT-R Track Edition

Getest: de Nissan GT-R Track Edition

Een 3,8 liter V6 biturbo van 570 pk en een koppel van 637 Nm… zonder hybride systeem, gewoon uit een verbrandingsmotor… Bestaat dat nog? Mag dat nog? Nissan vindt alvast van wel en als ik Nissan zeg dan weet u dat we het over de GT-R hebben, de R35 die op 6 december 2007 het levenslicht zag. 13 jaar al doet deze auto harten sneller slaan, niet alleen van wie erin zit, maar ook van de toevallige passant, de toeschouwer, de jonge fan… Autosportwereld.be had recent het voorrecht om de Nissan GT-R Track Edition te testen, en geloof ons, die is gewoonweg even geweldig als al de andere versies waar we ooit mee konden en mochten rijden.

©Foto’s: Jens Mommens

Autosportwereld.be brengt geen klassieke testen, dat laten we aan de collega’s van de autobladen over, maar wij willen u laten meegenieten van die wagens die vandaag nog doen dromen en geloof ons, daar behoort deze Japanner toe. De lijn van de auto is zeer eigen, maar de Romeinen wisten al dat de gustibus non est disputandum, of dat we over smaak niet twisten, maar deze Track Edition in zijn schitterend blauwe kleedje, met carbon achtervleugel en speciale velgen, mag er zeker zijn. Overigens, van alle supercars, is de Nissan ook de meest ruime, wat het dagelijks gebruik perfect mogelijk maakt. Bovendien is rijden met deze schitterende wagen, ook voor een doorsnee chauffeur geen huzarenstukje. De Nissan GT-R is misschien ook wel één van de meest veilige supercars. Al die dingen wist u misschien al, dus wat maakt deze auto zo bijzonder?  

Passie

In de digitale brochure van de Nissan GT-R valt één woord op: passie. Passie, in het bekende woordenboek Van Dale omschreven als: “pas·sie (de; v) 1. het lijden van Jezus of 2. (meervoud: passies) hartstocht, drift; hartstochtelijke liefhebberij…” Uiteraard gaat het hier niet om de religieuze figuur, wel om de tweede betekenis en zeer vooruitziend heeft de auteur er het woord ‘Drift’ bijgevoegd, al wijken we af van het verhaal.

Passie dus, passie omdat iedere Nissan GT-R uniek is, zo mogen slechts vijf vaklui de motor van de GT-R met de hand vervaardigen. Ze worden Takumi genoemd, een Japanse term voor een meesterlijk vakman die zijn vaardigheden heeft geperfectioneerd door jarenlang ijverig en met veel toewijding te werken. Samen hebben de Takumi meer dan 100 jaar ervaring met het assembleren van motoren. Hun passie op dit vlak is dan ook bijzonder groot. Of neem nu de titanium uitlaat, die met de hand vervaardigd is… De Nissan GT-R belichaamt net dat wat we in de huidige automarkt heel vaak moeten ontberen en dat maakt deze auto dan ook zo uniek. Rijden met een GT-R is niet rijden, maar is beleving, aan welke snelheid dan ook.  

Echter, iedere maal dat wij het voorrecht hebben om een dergelijke wagen te starten of er gewoon mee te rijden, vragen we ons ook af hoe lang dat in onze ‘politiek correcte’ samenleving nog mogelijk zal zijn. Mogen we nog genieten en vooral hoelang nog? Zijn wij diegene die onze kleinkinderen ooit zullen vertellen dat auto’s meer konden zijn dan een elektrisch, zelfrijdend middel om van ‘A’ naar ‘B’ te gaan. Dat opa ooit in een Nissan GT-R zat en daar dan een foto van toont?

Hoe dan ook, de Nissan GT-R blijft in onze eeuwige lijst van schitterende wagens met stip in de top 3 staan, naast twee andere iconen, die hier eerder dit jaar ook aan bod kwamen.