Wie wordt de opvolger van Stoffel Vandoorne, is vandaag een bijna overbodige vraag. Om een opvolger te krijgen, is de eerste vereiste dat er jonge Belgen voor de eenzitterklassen kiezen en dat is vandaag niet meer het geval. Volgend seizoen dreigt er immers nog slechts één Belg over te blijven die ergens op deze planeet aan een weg naar de F1 timmert. De rest is woestijn, autosportwoestijn.
Om dit artikel in te leiden, keren we terug naar 1999 en een artikel in het dagblad De Morgen, dat toen nog autosport bracht. “Voor het eerst dit seizoen slaagden alle Belgen erin zich te plaatsen voor een Formule 3000-wedstrijd. Zowel Marc Goossens, Jeffrey Van Hooydonk, Bas Leinders als David Saelens komen zaterdag aan de start in Magny-Cours.” Voor de jongere lezers, de F3000 was toen de wachtkamer van de F1, wat vandaag de F2 is. U leest het goed, er reden twee decennia geleden niet minder dan vier Belgen in de F3000. Een van hen schopte het een seizoen lang tot vrijdagsrijder in F1, Bas Leinders, terwijl vooral Marc Goossens een schitterende carrière in de autosport uitbouwde.
Vandaag is de situatie veel minder rooskleurig, als we Stoffel Vandoorne zelf even buiten beschouwing laten. Dit seizoen zorgde Ulysse De Pauw nog voor een derde plaats in de Britse F3, maar de Brabander gaf deze week al te kennen dat zijn toekomst in de uithouding en heel waarschijnlijk in de LMP3 ligt. De Pauw was overigens de laatste eenzitterrijder die steun van de RACB kreeg, maar einde 2018 eindigde zijn verhaal bij de Belgische federatie die sindsdien – in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Nederlandse KNAF – totaal niets meer doet, zelfs de licenties voor onze jonge talenten zijn betalend.
Ook Ugo De Wilde, die een moeilijk seizoen in de Eurocup Formula Renault kende, trekt de deur van de Formule-wagens achter zich toe. Net als De Pauw zal De Wilde, ook een Brabander trouwens, zijn heil in de wereld van de prototypes en GT’s zoeken. Eerder dit jaar werd al duidelijk dat de Limburger Michelangelo Amendola (MRF Series) vooral zijn ding in fitness vindt en ook van Sten van der Henst (Franse F4 in 2019) was dit seizoen al geen sprake meer. Charles Weerts en Nicolas Baert vonden dan weer de (succesvolle) weg richting de GT en toerwagens, telkens in het team van hun vader, met name WRT en Comtoyou Racing. Eerder al stopte ook het verhaal voor de broers Esteban en O’Neill Muth, ook zij hebben liever een dak boven hun hoofd als ze racen. Dries Vanthoor, Gilles Magnus of Max Defourny raakten we eerder al kwijt.
Eenzaat Cordeel
Wat rest, is één rijder, met name Amaury Cordeel, die mogelijk volgend seizoen in de FIA F3 zal uitkomen. De telg uit de kapitaalkrachtige bouwfamilie kende één goed seizoen, 2018, won toen de Spaanse F4-titel, maar voor het overige behaalde de 18-jarige Antwerpenaar heel weinig succes. Wat niet is, kan nog komen, maar Cordeel torst vanaf nu alle hoop van de Belgische autosport op zijn schouders. Vermelden we nog dat de jonge Luikse Clémence Rouceau de Trophée Formula Ford Kent Zetec zal rijden in 2021.
Naast het dorre landschap bij de rijders, geldt ook nog eens dezelfde vaststelling bij de teams. M2 Competition uit Halle, is zeer succesvol in de Nieuw-Zeelandse Toyota Racing Series, maar in Europa is de bilan van 2020 wel erg mager, met een afgebroken seizoen in de Formula Renault Eurocup en één wagen in de finale van de Spaanse F4… voor een Fransman.
Nederlanders als voorbeeld
Anders is het overigens gesteld met onze Noorderburen, die zowat in elke competitie met eenzitters rijders hebben, met Max Verstappen als aanvoerder van het Oranjelegioen en ook als locomotief van een hele nieuwe generatie. Bovendien beschikken onze noorderburen over twee ijzersterke teams: Van Amersfoort Racing in de F4 en de Regionale F3, terwijl MP Motorsport wagens inzet in F2, F3 en de Formula Renault Eurocup, naast wagens in de F4.
Concreet betekent dit dat dromen van een Belg in de F1 voor de komende vijf en misschien wel tien jaar, bij dromen zal blijven en dat alleen al vanwege de instroom in de eenzitterij die tot nul herleid is. De economische crisis als gevolg van corona en het falende beleid van de RACB zullen daar zeker niet bij helpen. Arm België…