Home > #Hoofdnieuws > Uithouding: bloedt GTE dood?

Uithouding: bloedt GTE dood?

Als er één klasse niet ongehavend uit het coronajaar 2020 zal komen, is het wel de GTE. De top GT-klasse van het FIA WEC, IMSA of ELMS verliest aan een rotvaart officiële programma’s en bloedt letterlijk dood.

In de VS vonden we afgelopen seizoen met Porsche, BMW en Corvette nog drie constructeurs in GTLM. Porsche gaf eerder al te kennen dat hun opdracht erop zit, terwijl BMW enkel nog de lange wedstrijden voor zijn rekening zal nemen. Dat maakt dat in het merendeel van de wedstrijden, Corvette geen tegenstand meer zal hebben, tenzij van een occasioneel privéteam. In Daytona zullen we naast Corvette en dus BMW ook een Proton Porsche aan de start zien verschijnen.

In het FIA WEC verloren we de afgelopen seizoenen Ford en BMW en nu lijkt dus ook Aston Martin naar de uitgang te marcheren. Het Britse merk won dit seizoen de wereldtitels bij de rijders en de constructeurs en lijkt daar genoegen mee te nemen. Wat rest is Ferrari en Porsche, maar dat is te weinig voor een volwaardig kampioenschap en het is maar de vraag wat de Italianen en Duitsers over een jaar zullen doen.

Hypercar en GT3 als boosdoeners?

Het lijkt er overigens op dat de komst van de nieuwe categorie Hypercar, waarin de LMH en LMDh verenigd zijn, behoorlijk bijdraagt tot deze evolutie. Het budget in GTE is niet veel lager dan dat van de klasse Hypercar, met uiteraard dat verschil dat de prototypes om de algemene zege in pakweg Le Mans of Daytona zullen strijden. Onder meer Porsche en Ferrari tonen ondertussen al grote interesse in de nieuwe reglementen. Bovendien vinden meer dan tien constructeurs al jaren hun heil in GT3 (GTD in de VS), een klasse die zich perfect leent om wagens aan klantenteams te verkopen. Waarom kan GT3 niet in Le Mans of het FIA WEC, het zou hoe dan ook de verscheidenheid sterk ten goede komen.

De ELMS en de GTE AM in FIA WEC leiden vooralsnog minder onder de uitstroom, omdat het hier grotendeels over privéteams gaat, met vaak erg kapitaalkrachtige gentlemen drivers, maar ook zij zouden wel eens aangetrokken kunnen worden tot de zeer exclusieve hypercars…