Moto2. Het wordt door de rijders zelf al eens aangehaald als “de carrière killer”. De titel in deze moeilijke klasse ligt nog wijd open, met vier kandidaten die straks aan de start staan van de laatste wedstrijd in Portimao.
foto: ©motogp.com
In Moto2 zien we meestal geen sliert rijders van 12 mogelijke winnaars op drie rondes voor het einde zoals in Moto3. Toch is het een felbevochten klasse want om een verschil te maken moet alles tot in de details correct zitten. Alle machines gebruiken een driecilinder 765cc Triumph, een leuke motor met een eigen karakteristiek geluid. Dat levert 140 pk voor 217 kg, rijder inbegrepen, en dus moeilijke, precieze en zeer krachtige machines. De chassis keuze is trouwens vrij en de teams kiezen tussen Kalex, MV Augusta, NTS en Speed-up .
Laten we eerste en vooral zeggen dat de Australiër Remy Gardner (Onexox TKKR SAG Team Kalex) de pole pakte. Gardner, snel en sterk het hele weekend, was altijd al de favoriet voor de pole in Portugal.
En dan de titelkandidaten. Marco Bezzecchi (SKY Racing Team VR46 Kalex) had de zwaarste opdracht. De Italiaan heeft nog een minieme kans op de titel maar moest eerst en vooral via Q1 passeren. In Q2 zat hij echter niet in het ritme en eindigde uiteindelijk op een twaalfde startplek. Enea Bastianini (Italtrans Racing Team Kalex), voorlopige puntenleider, kwam nauwelijks voor in het stuk maar lukte in extremis een rondje dat hem op de vierde startplaats zet. Een onverwacht “gelukje” dus. Het plaatst hem net één positie hoger dan Sam Lowes (EG 0,0 Marc VDS Kalex). Je kan niet anders dan sympathie hebben voor de Brit. Lowes kreeg vorige week bij een val een uppercut van het wiel van zijn motor. Lowes werkte daarna een wedstrijd af in pijn en redde enkele puntjes. Ook dit weekend is zijn hand nog steeds gezwollen en rijdt hij op pijnstillers. Maar wie hem, schouder aan schouder met Di Giannantonio ziet afstormen op bocht 1, vastberaden als laatste te gaan remmen, zou dat nooit kunnen vermoeden. Lowes, tweede in het kampioenschap, start morgen op de vijfde plek.
En dan was er nog Luca Marini (SKY Racing Team VR46 Kalex). Sinds zijn “highsider” in Le mans, een kwalijk ongeval, leek de fut er wat uit voor de Italiaan. Maar dit weekend is hij helemaal terug. Met een serie consistente rondetijden ging hij uiteindelijk naar de tweede startplaats.
Morgen is er de race waarin alles zal worden beslist. Alle kandidaten hebben hun talenten en hun kansen. Met vieren voor de titel… veel spannender dan dat kan het niet worden!