Een kwalificatiesessie die begon in de regen, een regenbui die daarna in intensiteit verdubbelde. Het was het recept voor een moeilijke kwalificatie in Istanbul, met een lange rode vlag periode in Q1 en in Q3 de eerste Canadese pole sinds Jacques Villeneuve in 1997!
foto: ©racingpoint/twitter
De Red Bulls, met Verstappen voor Albon, toonden zich de snelsten in de onderbroken Q1. Toen wagens op de rechte lijn van de baan begonnen gaan, oordeelde de wedstrijdleiding dat de situatie te gevaarlijk was en werd de sessie onderbroken. Nadat de heren hun werkzaamheden mochten verder zetten, gingen de Red Bulls met de beste tijden aan de haal. Haas, Williams en de Alpha Tauri van Kvyat haalden de horde niet.
Ook in Q2 stond dan iedereen uiteindelijk op full wet. McLaren experimenteerde met intermediates maar moesten, te laat, hun keuze herzien. Opnieuw zagen we Verstappen voor Albon, het Alfa Romeo duo dat verrassend doorstootte naar Q3 en een afvallersclubje vol vedetten met de Mclarens van Norris en Sainz, en de Ferrari’s van Vettel en Leclerc die niet voorbij Q2 geraakten.
Op een iets minder natte baan in Q3 bleek dan toch weer de intermediate band de juiste keuze. Racing Point had dit als eerste door en stuurde Perez naar een voorlopige pole. Bij Red Bull haastte men zich om de full wets te vervangen maar daarna zat Verstappen, ontevreden met de grip op zijn nieuwe banden, vast achter Kimi Raikkonen en de Alfa. Het werd uiteindelijk Lance Stroll die op de andere Racing Point de beste ronde aan elkaar breidde en de pole pakte, voor Verstappen.
Achter poleman Stroll en Verstappen, volgen Perez (Racing Point), Ricciardo (Renault), Albon (Red Bull), Hamilton (Mercedes), Ocon (Renault), Raikkonen (Alfa), Bottas (Mercedes) en Giovinazzi (Alfa).