Home > Industrie > Dreamcars > Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ snelste auto uit de topklasse op de Nordschleife

Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ snelste auto uit de topklasse op de Nordschleife

Vastgelegde recordronde voor vierdeurs coupé uit Affalterbach!

Met ingang van modeljaar 2021, en al in productie sinds september 2020, is de Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 12,5 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 286 g/km)[1] nog sneller op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring. Dankzij nieuw afgestelde elastokinematica en andere finetuning-maatregelen heeft AMG-ontwikkelingsingenieur Demian Schaffert een nieuwe recordtijd kunnen neerzetten en de vierdeurs coupé uit Affalterbach op indrukwekkende wijze op de eerste plaats gezet op de officiële lijst van snelste auto’s in de categorie ’topklasse’.

De voormalige autocoureur verbeterde zijn eigen vorige ronderecord dat hij in het najaar van 2018 realiseerde met 2,3 seconden. De officieel gemeten en door een notaris gecertificeerde waarden zijn: 7:23.009 minuten voor de 20,6 kilometer lange versie van het circuit (zonder rechte-lijnmeting op circuitdeel T13) en 7:27.800 minuten voor het 20,832 kilometer lange volledige circuit (met rechte-lijnmeting voor circuitdeel T13). Deze variant en rondetijd staat officieel vermeld op de website van Nürburgring GmbH. Zo heeft Mercedes-AMG in deze klasse al na drie maanden op indrukwekkende wijze de kroon op het werk gezet.

[1] De genoemde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven meetprocedure. Dit zijn NEDC CO₂-waarden die zijn vastgesteld volgens de Art. 2 No. 1 Commission Implementing Regulation (EU) 2017/1153. De waarden voor het brandstofverbruik zijn berekend op basis van deze waarden.

De 470 kW/639 pk sterke Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ heeft een nieuw record gevestigd in niet-gemodificeerde vorm en is daar bijzonder goed voor uitgerust: de uitrusting omvat dynamische highlights als de volledig variabele AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving, actieve achterasbesturing, een elektronisch gestuurd achteras-sperdifferentieel en de AMG DYNAMICS rijdynamiekregeling. De Michelin Pilot Sport Cup2-banden die tijdens de recordrit waren gemonteerd en die klanten ook als optie kunnen bestellen, zorgden met een nog hoger gripniveau voor een optimale tractie en een krachtige acceleratie in de in totaal 73 bochten van de ‘Groene Hel’. Het aerodynamica-pakket, dat ook als optie verkrijgbaar is en op de recordauto was gemonteerd, verhoogt tevens de stabiliteit bij hogere snelheden en verlaagt de cw-waarde.

“Ook al ben ik al enkele jaren betrokken bij de ontwikkeling van de GT 63, het is altijd indrukwekkend om te zien hoe groot de spreiding is die we met dit exclusieve model hebben weten te realiseren. Dit geldt vooral na de recente lichte modelvernieuwing. Enerzijds is de vierdeurs coupé comfortabel en voorzien van vele intelligente veiligheidsvoorzieningen voor dagelijks gebruik, anderzijds biedt hij dit extreem hoge niveau aan rijdynamiek en precisie dat we nu weer hebben kunnen demonstreren op de uitdagende Nordschleife”, aldus Demian Schaffert.

De omstandigheden op de extreem veeleisende baan in de Eifel waren allesbehalve optimaal, omdat sommige delen van de omloop zelfs nat waren. Bij buitentemperaturen van zeven graden Celsius en asfalttemperaturen van tien graden Celsius maakte Schaffert optimaal gebruik van het volledige potentieel van het topmodel uit de AMG GT vierdeurs-familie. In de RACE-rijstand zorgt het AMG RIDE CONTROL+-systeem voor een straffere demperafstelling, en ook wordt daarbij de stuurkarakteristiek directer. In de ‘Master’-positie maakt de AMG DYNAMICS rijdynamiekregeling tevens gebruik van alle mogelijkheden van de volledig variabele vierwielaandrijving – en van de snelle werking van het elektronische sperdifferentieel – om de hoogst mogelijke dynamische respons te garanderen. Als extra veiligheidsmaatregel voor de bestuurder werd het voertuig voorzien van een kuipstoel en vierpuntsgordels.

De recordronde werd nauwkeurig gemeten door de onafhankelijke experts van “wige SOLUTIONS”. Een onafhankelijke notaris certificeerde ook de condities van de auto en de rondetijd. De video van de recordronde is hieronder te bekijken.

Achtergrond:
Waarom er twee verschillend getimede ronden zijn op de Nürburgring-Nordschleife

De Nürburgring-Nordschleife wordt beschouwd als het moeilijkste circuit ter wereld en maakt deel uit van elk ontwikkelingsproces van Mercedes-AMG. Een recordronde is dan ook de meest veeleisende test van de kwaliteiten van een sportwagen. De tijden worden gemeten op twee baanvarianten, die respectievelijk 20,6 en 20,832 kilometer lang zijn.

Sinds 1997 vormt het 20,6 kilometer lange circuit de maatstaf. Het Duitse vakblad sportauto van de uitgeverij Motor Presse Stuttgart gebruikt dit circuit bij hun zogenaamde ‘Supertest’. Om historische redenen werd het korte rechte stuk bij de T13-tribune – van de afslag van de Nordschleife naar het Grand Prix-circuit tot de afslag van het Grand Prix-circuit naar de Nordschleife – niet meegenomen in de timing. De startlijn bevindt zich dus aan het einde van de T13-tribune in noordelijke richting en de finishlijn ligt aan het begin van de T13 tribune in zuidelijke richting. Er wordt dus geen volledige ronde gemeten na de vliegende start. De totale lengte van het parcours is exact 20,6 kilometer.

In 2019 werd de officiële Nürburgring-ronde toegevoegd. Deze werd samengesteld door de exploitatiemaatschappij “Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG” en is 232 meter langer omdat de start- en finishlijn hier op dezelfde plek liggen, ook op het T13-gedeelte, zodat er een volledige Nordschleife-ronde van 20,832 kilometer wordt gereden en gemeten met een vliegende start.

Om beide recordtijden te kunnen erkennen, moet aan een groot aantal voorwaarden worden voldaan: naast het bijhouden van de tijd met gekalibreerde foto-elektrische sensortechnologie, is er bij officiële recordpogingen en pogingen om een rondetijd te realiseren altijd toezicht door een notaris. Naast de controle van de tijdregistratie worden de auto’s en de banden ook geïnspecteerd en goedgekeurd door de notaris. De indeling van de voertuigklassen is gebaseerd op de officiële categorieën van de Duitse organisatie Kraftfahrtbundesamt (KBA).

Overzicht van de technische gegevens

 Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+
Motor4,0-liter V8 biturbo
Cilinderinhoud3.982 cm3
Max. vermogen470 kW (639 pk) bij 5.500-6.500 t/min
Max. koppel900 Nm bij 2.500-4.500 t/min
AandrijflijnVolledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+
TransmissieAMG SPEEDSHIFT MCT 9G
Brandstofverbruik gecombineerd12,5 l/100 km*
CO2 emissions gecombineerd286 g/km
EnergielabelG
Acceleratie 0-100 km/u3,2 s
Topsnelheid315 km/u

* De genoemde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven meetprocedure. Dit zijn NEDC CO₂-waarden die zijn vastgesteld volgens de Art. 2 No. 1 Commission Implementing Regulation (EU) 2017/1153. De waarden voor het brandstofverbruik zijn berekend op basis van deze waarden.

(bron: persbericht Mercedes-Benz – foto’s: Mercedes-Benz