In MotoGP zijn er nog 75 punten te verdienen over de drie races die nog te rijden zijn. En dat betekent op dit ogenblik dat er in principe nog…veertien rijders mathematisch een kans op de titel hebben.
foto: ©motogp.com
Uiteraard is dit een theoretisch gegeven. Kampioenschapsleider Mir staat op 137 punten en dan betekent dat voor Johann Zarco bijvoorbeeld, 14de in de voorlopige tussenstand met 62 punten, een onwaarschijnlijk scenario waarin hij met zijn Reale Avintia Esponsorama klanten-Ducati model 2019 nog alle resterende races moet winnen en Joan Mir op de 2020 fabrieks-Suzuki geen drie punten meer mag halen. Mathematisch, heet dat dan. In die situatie zitten ook nog Alex Marquez (Repsol Honda, 67 punten), Brad Binder (KTM, 67), Danilo Petrucci (Ducati Corse, 71) Miguel Oliveira (KTM, 79), Jack Miller (Pramac Ducati, 82) en zelfs Pol Espargaro (KTM, 90) of Takaaki Nakagami (LCR Honda, 92).
Mir met de beste papieren?
Als ernstige kandidaten blijven er nog een zestal over. Beginnen we met Joan Mir, fabrieksrijder bij Suzuki Ecstar en voorlopige leider in de tussenstand. Hij profiteerde van het feit dat de zeges verdeeld werden over telkens andere rijders en heeft nu, zonder één enkele zege, 14 punten voorsprong op Quartararo. Eén vierde plaats voorsprong zeg maar. Kan Mir dan kampioen worden zonder één enkele zege? Het is in MotoGP nog nooit gedaan. En het lijkt onwaarschijnlijk dat de talentrijke Spanjaard de sterke concurrentie op afstand kan houden zonder een zege. Dus… als Mir in een van de beide wedstrijden op Valencia, of in de finale op Portimao zijn zege pakt, dan lijkt hij goed te zitten. Immers, als hij aan de finish komt dan scoort hij gemiddeld meer punten dan enig ander rijder.
De concurrentie is sterker dan ooit
Yamaha zet in op vier fabrieksmachines zowel voor het officiële Monster Energy team als voor het Petronas klantenteam. Fabio Quartararo (Petronas Yamaha) leek in het begin van het seizoen regelrecht richting titel te gaan, maar de Fransman stokte achteraf. Enkele vreemde fouten, enkele mindere races waarin hij de bandenslijtage verkeerd inschatte en kijk…weg leiding. Bovendien staat hij met 123 punten niet zo ver voor Maverick Vinales en zijn 118 punten op de fabrieksmachine. De Spanjaard is bloedsnel maar kwalificeert zich niet altijd op de best mogelijke posities en kent bij momenten onverklaarbaar zwakke races. Hij wordt dan weer op de hielen gezeten door Franco Morbidelli. Net dat iets te onregelmatig op de Petronas Yamaha in het begin van het seizoen, maar de Italiaan herpakte zich goed en staat nu vierde met 112 punten. En dan zijn er nog Andrea Dovizioso, die met de fabrieks-Ducati in Oostenrijk aan een klim in zijn vorm bezig leek maar daarna weer wegdeemsterde en zijn 109 punten vooral te danken heeft aan het feit dat zijn concurrenten de kansen lieten liggen… En Alex Rins lijkt met de fabrieks-Suzuki de man in vorm. Hij telt 105 punten maar is misschien net te laat aan zijn eindoffensief begonnen en maakte net iets te veel fouten eerder op het seizoen.
Epiloog
Maar sluiten we af met een laatste belangrijke opmerking: dit kampioenschap werd verreden zonder Marc Marquez. Dat is belangrijk omwille van twee redenen: Marc Marquez kon en kan men nooit uitsluiten voor de zege. De Spanjaard veegde in de afgelopen jaren alle mogelijke concurrentie van tafel, versleet Pedrosa en Lorenzo als teamgenoten (toch niet van de minsten) en nam bij gelegenheid de maat van Dovizioso, Quartararo, Vinales en consorten. De keerzijde van de medaille is dat Marquez en Repsol Honda één entiteit vormden. Het wegvallen van Marquez betekende ook het wegdeemsteren van Honda en dus een grootmacht aan de kop van de rangschikking. Het creëerde wel de opening naar de top voor een deelnemersveld dat voor de rest zeer homogeen was, en dat betekende de start van een bijzonder spannend jaar 2020!