Dit weekend valt het doek over het DTM 2020 en ook over de DTM zoals we dat kennen met de dikke toerwagens van de bekende Duitse constructeurs. Vrijdag, 6 november, volgt de aankondiging van de DTM new look, maar nu concentreren we ons eerst op de afloop van het laatste seizoen van de ‘old school’ DTM.
Even terug in de tijd gaan. De DTM heeft nu zijn tweede leven achter de rug. Initieel stond de afkorting voor Deutsche Tourenwagen Meisterschaft en dat kampioenschap liep van 1984, met start in Zolder, tot 1996 (ITC). Drie seizoenen lang was er dan een soort pauze alvorens in 2000 de Deutsche Tourenwagen Masters het levenslicht zag. We zijn nu aan het 21ste seizoen toe en dat seizoen loopt dit weekend in Hockenheim af. Volgend jaar krijgen we dan een nieuw concept met vermoedelijk gepimpte GT3’s, iets wat ons dan weer terugbrengt naar de jaren ’70 en ’80 en het beruchte DRM met de Groep 5 wagens.
Hoewel Bernd Schneider met zijn zes titels eenzaam recordhouder zal blijven, kan René Rast zich dit weekend op gelijke hoogte hijsen van ene Klaus Ludwig, die drie titels vergaarde. Schneider telt overigens ook het meeste aantal zeges, podiumplaatsen en snelste rondes.
René Rast maakt een goede kans op een derde titel, maar de 34-jarige Duitser heeft wel twee serieuze tegenstrevers. Met veertien punten minder op de teller en nog 56 eenheden te verdelen, heeft ook de Zwitser Nico Müller nog alle kansen op een eerste titel in DTM. Robin Frijns heeft een achterstand van 41 punten en de Limburger moet dus al op een klein mirakel hopen, maar in sport kan alles. De rest van het DTM-veld vecht voor de ereplaatsen.
Afspraak dus zaterdag en zondag rond 13u30 voor de laatste wedstrijden van de DTM 2020.