Home > Rally > ERC > ERC Hongarije: alles wat u moet weten…

ERC Hongarije: alles wat u moet weten…

Nyíregyháza. Het is u wellicht onbekend, en onuitspreekbaar… Het klinkt als “niejered-zje-haaza”. Het is een stad van 118.000 inwoners in het noordoosten van Hongarije, de hoofdstad van de regio Szabolcs-Szatmár-Bereg, ingeklemd tussen de Slovaakse, Oekraïense en Roemeense grens. De rustige universiteitsstad, met de ruime pleinen, parken en de brede boulevards onthaalt volgend weekend van 6 tot 8 november de vierde manche van het Europese rallykampioenschap.

foto: ©fiaerc.com

Vorig jaar verscheen de Rally Nyíregyháza-Zemplén voor het eerst sinds 2003 weer op de Europese kalender. Laat u trouwens niet misleiden door eerdere “Rally’s van Hongarije”. Die werden voorheen gehouden in de streek van Pécs, in het zuiden van het land. Maar Nyíregyháza ligt in de Alföld, de door de Hongaren zo geliefde “grote vlakte”, de poort waardoor de “Magyaren” in de vroege Middeleeuwen Europa binnenkwamen.

Zo, nu u weet waar u zich bevindt, kijken we even wat de Rally van Hongarije in petto heeft. Er worden 16 proeven gereden, over net iets meer dan 191 kilometer tegen de chrono, in een landschap dat wel wat gelijkenissen vertoont met…de Condroz. Want voor de proeven gaat men de heuvels in, naar de pre-Karpaten met bossen, mist en modder, al lijkt dit jaar de regen te gaan uitblijven. Het begint op vrijdag 6 november met een superspecial op het autocross circuit van Rabócsiring. De hoofdbrok wordt gevormd door tweemaal vier proeven op zaterdag en tweemaal drie proeven op zondag, plus de superspecial in de stad Nyíregyháza.

Top deelnemerslijst

Vorig jaar won lokale held Frigyes Turán met de Skoda Fabia R5 in een verzopen editie van de rally terwijl titelkandidaten Ingram en Lukyanuk worstelden met lekke banden. Dit seizoen is de deelnemerslijst gewoonweg top. Aan de start Oliver Solberg (die wisselt van de Polo naar de Fabia Rally2 Evo). De Noor is in goed gezelschap want er verschijnt een armada aan Skoda Fabia R5 wagens met de Oostenrijker Simon Wagner, topper Andreas Mikkelsen, de spectaculaire Pool Miko Marczyk, de niet te onderschatten Emil Lindholm, Callum Devine en een resem aan Hongaarse rijders die een absoluut voordeel in terreinkennis hebben. In het Citroën kamp uiteraard Alexey Lukyanuk met zijn Saintéloc Citroën C3 R5, en verder ook nog de Roemeense Italiaan Simone Tempestini, ERC1 Junior kampioen Marjan Griebel, de gevaarlijke outsider Efrén Llarena en de Franse wonderboy Yoann Bonato. En hoewel Mads Østberg nog steeds op de inschrijvingslijst staat zou de Noor afzien van zijn deelname op een C3 R5 van Citroën Hongarije.

Met Munster, Cracco en Molle

Nikolay Gryazin, de Letse Rus, maakt een terugkeer naar het Europese toneel en doet dat als teamgenoot van Grégoire Munster op de BMA Hyundai i20 R5. Maar er zijn nog andere Hyundai rijders waar rekening moet mee worden gehouden. Zoals regerend kampioen Craig Breen… Bij de kandidaten voor de ereplaatsen tellen we ook Erik Cais (Ford Fiesta R5 MkII) en de Hongaar Norbert Herczig (Volkswagen Polo GTI R5). Verder blijft het afwachten wat Pieter-Jan-Michiel Cracco vermag met zijn Škoda Fabia R5 en uiteraard kijken we ook naar de prestaties van Amaury Molle op de Peugeot 208 R2 in de categorie ERC3 (Junior).

In het kampioenschap (ERC1) staat Lukyanuk (108 punten) wat los van Solberg (66) terwijl onze landgenoot Grégoire Munster derde staat met 56 punten. Bij de copiloten staat Louis Louka op de derde plaats eveneens met 56 punten achter Eremeev (108) en Johnston (66). De belangrijkste troeven heeft Munster echter uit te spelen in het ERC1 Junior kampioenschap waar Solberg leidt met 96 punten maar Munster hem met 89 punten op de hielen zit. Nog even meegeven dat in ERC2 de Hongaar Érdi Jr. (Mitsubishi Lancer Evo X) en de Italiaan Melegari (Subaru Impreza Sti) op gelijke stand staan met 80 punten. In ERC3 en ERC3 Junior heerst de Est Ken Torn (Ford Fiesta Rally4). De Abarth Rally Cup is dan weer een zaak voor Mabellini (Fiat 124 Abarth R-GT).