Alfa Romeo en Sauber Motorsport zullen hun krachten opnieuw bundelen voor het Formule 1-wereldkampioenschap van 2021. Het partnerschap tussen de twee gerenommeerde merken in de autosport begon in 2018, toen Alfa Romeo zich bij het team aansloot als Tittle Sponsor.
In de drie jaar van operationele samenwerking tot nu toe heeft het team belangrijke resultaten geboekt, door twee keer het kampioenschap op de achtste plaats af te sluiten en in 2020 opnieuw in deze positie te finishen. Trouw aan zijn langdurige concurrentiekracht is Alfa Romeo de uitdaging opnieuw aangegaan.
Frédéric Vasseur, Team Principal Alfa Romeo Racing ORLEN en CEO van Sauber Motorsport AG:
“De voortzetting van onze relatie met Alfa Romeo is een oprechte intentieverklaring van beide partijen. In Sauber heeft Alfa Romeo een toegewijde en succesvolle partner gevonden aan wie ze hun merk kunnen toevertrouwen: we zijn vereerd om het erfgoed en het succes van Alfa Romeo uit het verleden voor ons te mogen dragen. Beide partijen hebben deze relatie altijd al vruchtbaar willen maken voor de lange termijn: we hebben de afgelopen drie seizoenen een solide basis gelegd en we willen de vruchten van dit werk in 2021 en daarna plukken.
Mike Manley, CEO van FCA:
“Racen en presteren zijn de kern van Alfa Romeo’s DNA. Het merk is praktisch geboren op een racebaan en vandaag de dag blijven we concurreren op het meest technologisch geavanceerde niveau van de autosport. Dankzij de samenwerking met Sauber kunnen onze klanten ook profiteren van exclusieve race-knowhow, zoals in het geval van de nieuwe Giulia GTA en GTAm, waarin de technische input van Sauber Engineering is verwerkt, met name op het gebied van geavanceerde aërodynamica. »
Exclusieve uitvoering voor een belangrijke gebeurtenis
Om deze aankondiging te vieren en om alle amateurs van Italiaanse raceauto’s te eren, zal Alfa Romeo tijdens de komende Imola Grand Prix een exclusieve kleurstelling in de C39-racewagen laten zien, een trotse locatie voor zowel Alfa Romeo als de Italiaanse autosporttraditie.
Ontworpen door Centro Stile, zal de Italiaanse vlag in een rechte flits op het bovenste gedeelte van de motorkap en op de achterste eindplaat van de vleugels worden weergegeven, waardoor het thema van de 2020 “snelheidspixel”-kleuren met zijn lineaire en dynamische grafische behandeling wordt overgenomen.
Het exclusieve logo voor de 110e verjaardag van Alfa Romeo verschijnt op een prominente plaats, ook op de motorkap, naast de tekst “Welcome back, Imola”, waarmee de positie van het circuit wordt herkend als één van de meest iconische op de tour en als één van de grootste Italiaanse circuits. Van de categorieën Touring en Sport tot de Formule 1, Imola is een locatie die staat voor grote Alfa Romeo-overwinningen in alle drie de categorieën.
Alfa Romeo en Sauber Groep: een technisch en commercieel partnerschap
De samenwerking tussen Alfa Romeo en de Sauber Group gaat verder dan alleen maar de racerij. Dankzij de samenwerking kan de technische expertise van Sauber Engineering worden overgedragen aan de productie van Alfa Romeo’s bedoeld voor de openbare weg, waarbij gebruik wordt gemaakt van de knowhow van Sauber’s engineering- en aerodynamische afdelingen en van zijn deskundigheid op het gebied van de productie van composietmaterialen.
Alfa Romeo vertrouwt Sauber Engineering ook de productie van de meeste koolstofcomponenten in de GTA en GTAm toe, met name die welke de aërodynamische impact beïnvloeden. Dit zijn onder andere de nieuwe voorbumper en de verstelbare frontsplitter, de zijskirts, de diffusor, de GTA-spoiler en de GTAm-luchthaven. De Giulia GTAm kan – dankzij de handmatig verstelbare voor- en achtervleugels – zijn aërodynamische prestaties aanpassen aan elk soort spoor of weg, precies volgens de wensen en voorkeuren van de bestuurder. Het aërodynamische onderzoek van de windtunnel beperkte zich niet tot de vleugel, maar werkte ook aan de onderzijde, die – net als bij de Giulia Quadrifoglio – volwaardig is. De GTA en GTAm profiteren ook van een speciale nieuwe luchtgeleiding die het grondeffect van de auto kan vergroten en zo een uitstekende wegligging bij hoge snelheden kan garanderen. Met name op de Giulia GTAm is de meest intense aërodynamische configuratie in staat om een dubbele druk te ontwikkelen ten opzichte van de Giulia GTA, en een drievoudige toename ten opzichte van de Giulia Quadrifoglio, die voorheen de maatstaf was in zijn segment.
110 jaar geschiedenis op circuits over de hele wereld
Eén jaar na de oprichting op 24 juni 1910 maakte het merk Alfa Romeo zijn officieel debuut in de racewereld door de eerste Regularity Race in Modena te winnen. Sindsdien werd het rijke sportieve erfgoed verrijkt met overwinningen en top-drie klasseringen in vele internationale kampioenschappen. De band tussen Alfa Romeo en de Formule 1 heeft de geschiedenis van de autosport geschreven: de Biscione – zoals Alfa Romeo in Italië bekend staat – won de eerste Grand Prix en de eerste editie van de ultieme categorie van de autosport in 1950, met Nino Farina aan boord van een Alfa Romeo Gran Premio Tipo 158 “Alfetta”, een triomf die in 1951 door Juan Manuel Fangio in de Alfetta 159 werd herhaald. Het vernieuwen van dit engagement is ook de ideale manier om de viering van het 110-jarig bestaan van het merk in de kijker te zetten.