In oktober 1980 presenteerde Citroën op de stand van het autosalon van Parijs de 2 CV 6 Charleston. Dit was een unieke speciale serie, gelimiteerd tot 8.000 exemplaren en zo succesvol dat deze in juli 1981 tot het einde van de productie van de 2CV in de catalogus werd opgenomen.
(persbericht/bewerkt)
De laatste op 27 juli 1990 geproduceerde 2 CV was eveneens een Charleston. Reden genoeg dus om 40 jaar na de lancering deze speciale 2 CV met een chique en eigenzinnig karakter te (her)ontdekken,in een tweekleurige uitvoering! Veertig jaar geleden, lanceerde Citroën in 1980 een speciale serie van 8.000 exemplaren genaamd “Charleston” voor een prijs van 24.800 frank. Zoals het persbericht destijds stelde: “om de ‘puristen’ van de 2CV tevreden te stellen, zijn de koplampen rond en met een rode behuizing”. Zowel chique als eigenzinnig, de 2 CV 6 Charleston belichaamde de hoogste graad van afwerking en kracht die te zien was op de 2 CV. Na de Spot in 1976 surfte de 2 CV 6 Charleston op het nieuwe fenomeen van limited series.
De 2 CV 6 Charleston onderscheidde zich door zijn specifieke bekleding en ronde koplampen, net als die van de 2 CV Spécial. Vanaf het volgende jaar, in juli 1981, was het succes zodanig dat de beperkte serie onbeperkt werd: nu in serie geproduceerd in de fabriek in Levallois, werd het toegevoegd aan de catalogus van het Citroën-assortiment. De productie werd in 1988 voortgezet in de fabriek in Mangualde in Portugal. Op 27 juli 1990 om 16.30 uur, kwam de laatste 2 CV uit de Mangualdefabriek, het was een 2 CV 6 Charleston… Dit was het 5.114.969ste en laatste exemplaar van de “deux chevaux”.