Home > Electric > Divers > Extreme E: de presentatie (1)

Extreme E: de presentatie (1)

Extreme E stelde zich gisteren officieel voor als serie. In een lange online persconferentie werd de opzet, kalender en wedstrijdverloop toegelicht. Ook het kleurenschema van elk team werd voorgesteld. We gaan in dit eerste deel even in op het wat en hoe.

foto’s: ©extreme-e/media

Voor alle duidelijkheid: de wagens bestaan wel degelijk écht, alleen werden voor de voorstelling van de teams de “virtuele” beelden gebruikt. Extreme E. Waar gaat het nu om?

De serie wil een competitie lanceren voor offroad, elektrische SUV’s. “Het wordt een soort ‘Star Wars pod-racer’ gekruist met de Dakar”, vertelde Alejandro Agag, CEO van de serie (en bezieler van alle dingen elektrisch, zoals de Formula E). Er zal worden gereden in zeer wel bepaalde streken, die omwille van hun ecologisch belang werden gekozen. “Een competitie, die een doel dient“, stelde Agag. “Er zijn vele grote sportevenementen, zoals voetbal, atletiek… maar geen enkele sport kan zo ingrijpend technische veranderingen ontwikkelen als de autosport.” Elk van de manches zal een ecologisch probleem belichten en er werden ook joint-ventures gesloten met onderzoeksprojecten, o.a. met universiteiten, om een opvolging te verzorgen.

Man en vrouw op gelijke voet

Niet enkel is quasi alles binnen de serie elektrisch (de voertuigen, de assistentie-voertuigen, de bijhorende serie met elektrische boten…) en wordt alles via een ecologisch ge-upgrade pakketboot vervoerd, ook andere items staan hoog op de lijst. Zo bestaat elk team uit een man en een vrouw, die beiden evenveel rijtijd zullen krijgen. Gender gelijkheid ten top dus, tot tevredenheid van Michéle Mouton, afgevaardigde voor “FIA Women in Sport”. “Mannen en vrouwen moeten hetzelfde materiaal krijgen, zodat de vrouwen hun talent kunnen tonen. Ik kreeg dat in mijn tijd en daardoor kon ik aan de top rijden. Ik had namelijk geen enkel excuus, ik moest presteren“, aldus de vice-wereldkampioen rally 1982.

De competitie

De wedstrijden krijgen een laddercompetitie, waarin na twee kwalificatiesessies op zaterdag de snelste en traagste rijders zullen toegewezen worden aan de semi-finales (3 rijders), en de “crazy race”, waarin de anderen via een knockout systeem de laatste overgebleven plaats in de semi-finale zullen betwisten. Daarna gaat het redelijk recht uit, recht aan: semifinale met vieren, dan finale tussen de twee overgebleven deelnemers, die de winnaar geeft. Er worden punten toegekend in de kwalificaties, in de finale ronde en voor de rijder die de langste “jump” maakt in de proef. Zowel vrouwen als mannen rijden tijdens de kwalificatie hun ronde. Er is ook een “fanboost”, die zorgt voor een extraatje bij het verkozen team.

De kalender

Uiteindelijk toch enkel wijzigingen. Zo vervalt de manche in Nepal en wordt die vervangen door Patagonië in Argentinië, een ander notoir ruig en wild gebied. Begonnen wordt er in maart 2021 in Saoedi-Arabië, het woestijnlandschap. In mei gaat het dan naar Dakar, model voor een kustgebied. In augustus wordt Kangerlussuaq aangedaan in Groenland, subarctisch toendragebied. Santarem in Brazilië, we zijn ondertussen al oktober 2021, wordt de verplaatsing naar het tropisch regenwoud. De manche werd met een week verschoven want de afsluitende manche in Patagonië is er al in de eerste helft van december 2021.