De 24 uur van Spa zijn veel eerder dan normaal de nacht ingedoken, een lange nacht tot morgenochtend rond de klok van zeven uur, winteruur wel te verstaan. Vooraan in deze herfsteditie vinden we nog zeventien wagens in dezelfde ronde. We verloren ook de eerste favorieten, waaronder de #32 WRT Audi van onder meer Charles Weerts, kersvers kampioen GT World Sprint. De leider na vier uur wedstrijd is de #63 Orange 1 FFF Racing Team Lamborghini Huracan GT3 van Mapelli-Lind-Caldarelli.
Foto’s: © SRO
Opschudding in het kamp van WRT iets na 19u00. “Onze wagen is aangereden door de #34 BMW M6 van Nicky Catsburg”, aldus Frank Stippler, teamgenoot van Weerts, naast Edoardo Mortara. “De ophanging achteraan is stuk en de opgave is een feit, wat zeer ontgoochelend is. We hadden deze race erg goed voorbereid.”
De Walkenhorst BMW met Catsburg achter het stuur, de winnaar op de Nürburgring, diende met een doorboorde radiator de box op te zoeken en ook daar een kruis over de zegekansen. Ook de Optimum Mclaren, de #19 Orange 1 FFF Racing Lamborghini, de #107 CMR Bentley en de #55 Attempto Audi liggen in de lappenmand.
Kwartet voor de leiding
Vooraan hebben we ondertussen een kwartet, met achter de leidende Lamborgini de #88 AKKA ASP Mercedes van Marciello-Fraga-Broguslasskiy, de KCMG Porsche van Christensen-Lietz-Estre en de WRT Audi van D.Vanthoor-van der Linde-Mies. In de voorste gelederen vinden we ook nog de Audi van Fred Vervisch en de Porsche van Laurens Vanthoor. Maxime Soulet is zeventiende en heeft net geen ronde achterstand in de Bentley, net voor de leider in de Silver Cup, de #78 Barwell Motorsport Lamborghini. In de klasse Silver rijden onze landgenoten De Leener en Moulin zevende en achtste.
In Pro/Am leidt Barwell Lamborghini ook, vlak voor Maxime Martin. Benjamins Lessennes is vierde in de klasse, in de Boutsen Ginion BMW M6 en Louis Machiels (AF Corse Ferrari) zesde. In AM tot slot, leidt Herberth Motorsport Porsche. De Belgen zijn er derde en vierde.