Het was één van die rondes waarvan de Brit het geheim bezit. Met een rondje extra op zijn teamgenoot Bottas in de mouw haalde Hamilton in extremis de pole binnen op het circuit van Portimao.
foto: ©f1amgmercedes
Q3: Veel verkeer op de baan. Het was iets waar de meeste rijders wel eens mee te kampen kregen op de piste van Portimao. Maar algauw gingen de toppers over naar de orde van de dag. Hamilton zette nog de besttijd van de sessie voor de Red Bull van Verstappen en zijn Mercedes teamgenoot Bottas. “Saturday Man”, Russell, lukte er nog maar eens in om de Williams naar Q2 te brengen. Voor het Haas team, het Alfa Romeo team en de Williams van Latifi was het al inpakken geblazen.
Q2: De inzet werd groter in Q2 en terwijl Bottas de top van de tabell bezette zagen we Vettel roemloos Q1 missen met een 15de plaats op de Ferrari. Ook Russell, de Racing Point van Stroll, de Alfa Tauri van Kvyat en de Renault van Ocon mochten naar het gesloten wagenpark.
Q3: Mercedes haalde in de beslissende minuten het beste uit de banden. Eerst Hamilton en dan Bottas wisselden van de zachte banden naar de mediums. “Omdat die sneller aanvoelden dan de softs”, zei Bottas achteraf. Het werd dus eerst Hamilton met de voorlopige pole, en dan Bottas. Maar Hamilton had nog een extra ronde in de mouw zitten en pakte op de lijn zijn 97ste pole position, de dertiende opeenvolgende van Mercedes.
Achter Hamilton zorgde Bottas voor de negende keer in tien races voor een eerste startrij die 100% Mercedes is. Verstappen (Red Bull) en Leclerc (Ferrari) bevolken de tweede rij. Perez (Racing Point), Albon (Red Bull), Sainz (McLaren), Norris (McLaren), Gasly (Alfa Tauri) en Ricciardo (die door een wissel van de achtervleugel op de Renault niet meer buiten kwam) vervolledigden de top 10