De nieuwe Golf van de achtste generatie schakelt nog een versnelling hoger. Na de GTI2 GTE3 en GTD4 stelt Volkswagen het volgende highlight van de sportieve Golf-modellen voor: de nieuwe Golf GTI Clubsport. Met hem zet het merk de traditie van de sterk presterende GTI’s verder. De eerste Golf GTI Clubsport kwam in 2016 voor de veertigste verjaardag van het sportwagen-icoon op de markt. Nu volgt met de nieuwe Golf GTI Clubsport een moderne compacte sportwagen die niet alleen indruk maakt met zijn motorprestaties, maar ook met een nieuw niveau van rijdynamiek.
Met de wereldpremière van de nieuwe Golf GTI Clubsport schrijft Volkswagen het volgende hoofdstuk van de succesvolle Golf-geschiedenis. De 300 pk (221 kW) sterke Clubsport is het nieuwe topmodel van de achtste generatie Golf GTI. Met zijn doorontwikkelde turbomotor, een nieuwe volledig geconnecteerde ophanging en een voor de legendarische Nordschleife voor het eerst ontwikkelde rijmodus ‘Nürburgring’, zet de Golf GTI Clubsport onder de voorwielaangedreven sportwagens een nieuwe mijlpaal inzake rijdynamiek.
Opmerkelijke rijdynamiek. Veel details van de Golf GTI Clubsport werden doorontwikkeld. Daartoe behoren ook de nog agielere turbomotor (EA888 evo4) met nu 300 pk (221 kW) en 400 Nm koppel, en de sportophanging die is uitgerust met een nieuwe Vehicle Dynamics Manager. Ook in de nieuwe Golf GTI verbindt een nieuwe Vehicle Dynamics Manager al de aansturing van de elektronische sperdifferentiëlen (XDS) en de laterale dynamische componenten van de optionele elektronische demperregeling DCC. Dit alleen al zorgt voor duidelijk te merken prestatievoordelen. In de nieuwe Golf GTI Clubsport is het standaard elektromechanische sperdifferentieel op de vooras nu voor het eerst geïntegreerd in het netwerk van de Vehicle Dynamics Manager.
Karsten Schebsdat, hoofd rijdynamiek, stuur- en controlesystemen bij Volkswagen: “Door alle rijdynamische systemen met elkaar te verbinden, kan de nieuwe Golf GTI Clubsport nog neutraler en preciezer worden bestuurd dan de klassieke Golf GTI. Voor de legendarische Nordschleife hebben we bovendien een nieuwe ‘Nürburgring’-modus geprogrammeerd, waarmee de chassiscomponenten van de nieuwe Golf GTI Clubsport speciaal op dit circuit zijn afgestemd.”
Een echte Clubsport. Van bij de eerste aanblik is het duidelijk dat de Golf GTI Clubsport zich thuis voelt op het circuit: zijn geïndividualiseerde voorkant is heel onderscheidend. De bumper lijkt naar onderen toe quasi open te zijn. Alleen de honingraatvormige radiatorroosterpanelen, typisch voor de GTI-modellen, en de vergrote aerodynamische vleugels staan in de wind. Achteraan valt de tweedelige dakrandspoiler op, die uitsluitend in de Golf GTI Clubsport als uniek kenmerk wordt gebruikt. De voorspoiler en achtervleugel zijn veel meer dan alleen designkenmerken: ze verhogen de neerwaartse kracht van de sportwagen aanzienlijk. Standaard verlaat de Golf GTI Clubsport de fabriek in Wolfsburg op lichtmetalen 18-duimsvelgen. Een speciale diffuser, de 10 mm verlaagde carrosserie en de verbrede zijschorten zijn eveneens verantwoordelijk voor het sportieve totaalplaatje. Ook nieuw: de ovale in plaats van ronde uitlaatpijpen van het sportuitlaatsysteem, die rechts en links zijn geplaatst.
Talrijke GTI-specifieke kenmerken personaliseren ook het interieur. Dat zijn topsportstoelen in ArtVelours, die ook in snel genomen bochten ondersteuning bieden, evenals een sportstuur met handgrepen van geperforeerd leder en schakelpaddles voor de standaard 7-versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). Pedalen in aluminiumlook en andere hoogwaardige details maken het exclusieve interieur af.
Even terugblikken. Met de nieuwe Golf GTI Clubsport zet Volkswagen de traditie van de high-performance GTI voort. De eerste Golf GTI Clubsport5 kwam in 2016 voor de veertigste verjaardag van het sportwagen-icoon op de markt. De eerstgeborene van de Clubsport-reeks ontwikkelde 265 pk (195 kW) en in een boostfunctie tijdelijk 290 pk (213 kW). In hetzelfde jaar volgde de Golf GTI Clubsport S5, gelimiteerd tot slechts 400 exemplaren, met een permanent beschikbaar maximumvermogen van 310 pk (228 kW). De professionele autocoureur Benjamin Leuchter vestigde in mei 2016 met de Golf GTI Clubsport S op de Nürburgring-Nordschleife een nieuw ronderecord voor voorwielaangedreven voertuigen. Zijn tijd: 07:49:21 minuten.