Het gonst de laatste dagen van de geruchten over WRC op diverse niveaus. Zo zou Hyundai uit het WRC stappen en Ieper zou toch weer op de WK-kalender staan.
Primo, de uitstap van Hyundai uit het WRC.
De Koreanen zijn ondertussen actief in het WK rally sinds 2014. Dat maakt dat ze in 2020 aan hun achtste seizoen beginnen, wat op zich al een lange cyclus is. Constructeurs gaan… en komen, dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven. Dat is meteen het voordeel, maar ook het nadeel van de betrokkenheid van merken bij autosport op hoog niveau. We verwijzen hier graag naar de huidige situatie van het DTM, de teloorgang van het WTCC of wat er recent in het FIA WEC met Porsche en Audi gebeurd is.
Hyundai is bijna één volledig decennium in het wereldkampioenschap rally actief, maar kijkt nu mogelijk naar een deelname – vanaf 2024/2025 – aan de 24 uur van Le Mans uit. Dat zou hen de mogelijkheid geven om met waterstof te racen. Dat soort evolutie is logisch en er komt geen kernfysica aan te pas om die logica te begrijpen. Op een bepaald ogenblik is de meerwaarde van een deelname aan één of ander kampioenschap voor de constructeur tanende en dan verschuift de focus naar een andere serie, die op dat moment wel een marketingtechnische of andere meerwaarde biedt.
Kan dat vermeden worden? Ja, dat kan, maar dan dienen promotoren te opteren voor een kampioenschap met klantenteams zoals in WTCR, de SRO-series of de ELMS. In casu zou dat betekenen dat het WRC zou betwist worden met R5-wagens, mogelijk met een kleine upgrade. In dat geval bieden Citroën, Hyundai, VW, Ford en Skoda wagens aan en wordt het aanbod titelkandidaten vergroot van een handvol naar meteen een dozijn deelnemers en belangrijker, indien deze of gene constructeur stopt, is dat geen kaalslag voor het kampioenschap. Concreet als Audi morgen uit GT3 stapt, is dat jammer, maar er blijven nog wel tien andere merken over.
Concreet, ja Hyundai zou uit het WRC kunnen stappen, maar dat is eigenlijk gewoon de normale gang van zaken met constructeurs in de autosport. Het is dan ook niet moeilijk om de haverklap zulke verhalen de wereld
Ieper dan
Ieper staat volgend seizoen zonder twijfel op de kalender in juni, exact op de datum van het WRC in Kenia. Ook hier is weer weinig verbeelding nodig om te begrijpen dat de kans zeer groot is dat Ieper die rally zal vervangen. Kenia en de huidige coronacrisis, lijken niet meteen haalbaar, temeer dat de FIA duidelijk onderlijnde dat het merendeel van de WRC-proeven vanwege de pandemie sowieso in Europa moeten plaatsvinden.