Home > #Hoofdnieuws > Spa 24: is het eindelijk aan Maxime Soulet?

Spa 24: is het eindelijk aan Maxime Soulet?

Nog enkele dagen en het mythische circuit van Francorchamps wordt het jachtterrein van 56 GT3-wagens die 24 uur lang zullen strijden om de zege in de grootste GT-race ter wereld. We tellen twaalf Belgen aan de start en als we er van uit gaan dat de winnaar uit de categorie Pro zal komen, dan mogen vijf landgenoten gezonde ambities koesteren. Maxime Martin en Laurens Vanthoor wonnen de race al één keer, Frederic Vervisch, Dries Vanthoor en Maxime Soulet deden dat nog nooit. Soulet kwam met Bentley al meerdere keren dicht bij de zege, maar winst zat er nog niet in voor de sympathieke Waal die recent vader werd.

Of ik tot de favorieten mag gerekend worden? Ik hoop het en het is leuk om vanboven op jullie lijstje te staan”, vangt Soulet het gesprek met Autosportwereld.be aan. Soulet startte ooit in de 12 uur van Spa BTCS met een Porsche van Jo Jamers en via onder meer SRT en ProSpeed kwam hij bij Bentley terecht, waar hij nu al sinds 2016 één van de vaste waarden is. Soulet is ondertussen 37 en “dus is het mijn rol om mijn jonge teamgenoten Jules Gounon en Jordan Pepper een beetje te kadreren (lacht). Maar we vormen een sterk trio, getuige onze zege in Bathurst in het begin van het seizoen. Ik breng uiteraard de ervaring mee, wat belangrijk is in een team. Overigens, ook in de 8 uur van Indianapolis reden we mee vooraan, maar een aanrijding met een GT4, niet onze fout overigens, ruïneerde onze kansen daar. Wij blijven echter leider in de Intercontinental GT Challenge en in Spa gaan we er staan.

Wat betekent zijn thuisrace voor hem?

“Voor Spa en de 24-uursrace moet je respect hebben. Je hebt ervaring nodig en je mag niet als een wildeman de race aanvatten. Dan loopt het fout. Bovendien zijn er dit jaar enkele onbekende factoren, zoals de temperatuur, vooral ’s nachts en de mogelijke regen. Het is ook lang donker, iets waar we rekening mee zullen moeten houden. Ik hoop echter uit de grond van mijn hart dat de race niet onderbroken wordt zoals vorig jaar of recent op de Nürburgring. Het weer ziet er voorlopig redelijk uit, met niet al te veel regen en milde temperaturen, maar ja of het weer in Francorchamps te voorspellen is, weet ik niet. Droog weer zou onze auto beter moeten liggen dan een doorweekte editie. Bovendien staan er ‘maar’ 56 wagens aan de start, wat maakt dat we iets minder verkeer zullen hebben dan in de voorbije edities en dat betekent dus ook minder kans op incidenten. Ik hoop echt, echt, dat we 24 uur kunnen racen. Uiteraard gaan we de fans daarbij missen, maar ik ben blij dat we kunnen en mogen rijden en ben er klaar voor!”