Vandaag werd in Barcelona de zevende wedstrijd afgewerkt van het FIA Wereldkampioenschap rallycross. Dat was tevens de eerste dag van een nieuwe double-header. Morgen, zondag, wordt de achtste wedstrijd gereden.
Het circuit de Catalunya in Barcelona vormt het decor van deze vierde dubbele opdracht op rij en daar blikken vooral de broers Timmy en Kevin Hansen met een goed gevoel op terug nadat ze voor Team Hansen vorig jaar een één-twee veroverden met hun Peugeot 208. Bij Team Hansen stak men niet over stoelen of banken dat tussen Letland en dit weekend duchtig werd getest om extra snelheid te vinden voor beide 208.
En dat heeft duidelijk opgeleverd. Zo was Timmy Hansen na de drie reeksen tweede in de tussenstand na zijn Zweedse landgenoot Johan Kristoffersson. Kristoffersson degradeerde de tegenstand in de eerste reeks waar hij met de Volkswagen Polo zo’n drie seconden sneller was dan de tweede, Timmy Hansen. In de volgende heat werd Kristoffesson in de eerste bocht stevig weggeduwd, en daarvoor kreeg de Zweed Robin Larsson een straf waarbij 10 reekspunten werden afgetrokken. Even later ging het overigens mis voor Larsson op de jump waarbij een wiel afbrak. Het was de Noor Andreas Bakkerud die met zijn Renault Mégane een fractie sneller was dan Kristoffersson in de twee reeks. In de derde en laatste reeks nam Kristoffersson opnieuw het commando waarbij hij een volle seconde sneller was dan Timmy Hansen.
Op naar de (halve) finales dan. In de eerste halve finale zagen we Kristoffersson en Bakkerud op de eerste rij met na hen Mattias Ekström (Audi S1, Kristofferssons dichtste belager in het kampioenschap, en de Rus Timur Timerzyanov (Hyundai i20). Op de laatste rij vonden we de Duitser Timo Scheider en de Brit Oliver Bennett (Mini). Het was Kristoffersson die van start tot finish leidde en dan ook won met een comfortabele voorsprong op zijn rivaal Ekström. Bakkerud werd derde, de laatste plek die recht geeft op de finale.
In de andere halve finale stonden de broers Timmy En Kevin Hansen broederlijk naast elkaar op de eerste rij. Na hen sloten de Fin Niclas Grönholm (Hyundai i20) en de Zweed Anton Marklund (Renault Mégane) aan. Op de laatste rij bevonden zich de Brit Liam Doran en de Zweed Robin Larsson. Die laatste nam de plek van onze landgenoot Enzo Ide, tevens teamgenoot van Larsson en Ekström voor de gelegenheid, die verstek moest geven, officieel wegens een probleem met de Audi S1. Het was Kevin Hansen die het snelste wegkwam vanop plek twee voor Timmy. Nadat elk van de Hansens door de jokersectie was gereden was het Timmy die dankzij een eerste plek een plaats op de eerste rij in de finale kon veroveren. Kevin werd tweede voor Niclas Grönholm.
Naar de ultieme finale van de dag dan waar we de Zweden Johan Kristoffersson en Timmy Hansen op de eerste rij vonden voor het duo Kevin Hansen en Mattias Esktröm. Op de laatste rij stonden Andreas Bakkerud en Niclas Grönholm. Opvallend, Timmy Hansen was de enige met een set nieuwe banden onder zijn Peugeot. Na het starttumult was het Johan Kristoffersson die als leider door de eerste bocht kwam. Maar Timmy Hansen bleef in zijn spoor. Die jokerde reeds in de tweede ronde en joeg rondenlang op de leidersplaats van Kristoffersson. En nadat Kristoffersson in de laatste ronde de jokersectie voor zijn rekening nam kon Timmy Hansen, profiterend van een beter stel banden, de leiding overnemen. Kristoffersson probeerde nog maar moest zijn meerdere erkennen in de regerend wereldkampioen. Na dit duo werd Kevin Hansen derde en zorgde zo voor een dubbel podium voor Team Hansen. Niclas Grönholm werd vierde voor Ekström en Bakkerud. En zo breidt Kristoffersson zijn voorsprong op Ekström uit tot 25 punten met nog drie manches te gaan.
Enzo Ide bereik de halve finale, of toch bijna
Onze landgenoot Enzo Ide nam in Barcelona deel aan zijn tweede wedstrijd ooit in het WK rallycross. Dat deed hij met een Audi S1 als teamgenoot van Mattias Ekström en Robin Larsson bij JYB Team JC. Waar zowat al zijn tegenstanders het circuit reeds langer kennen werd het voor Ide een verkenning. In de eertse heat mocht aantreden naast Timmy en Kevin Hansen en door te proberen zo lang mogelijk in hun spoor te blijven kon Ide alvast ervaring opdoen. Daar reed onze landgenoot naar een twaalfde tijd. In de volgende heat vond hij als tegenstanders onder meer Liam Doran en Mattias Ekström, de wereldkampioen van 2016. En daar kon Ide naar een elfde plek rijden. In de derde heat vertraagde Ide plots in de eerste ronde. Een sensor van het gaspedaal bleek uiteindelijk het probleem. Ide kon zich nog herpakken maar een goeie reekstijd was uiteraard niet meer mogelijk. Toch was Ide nog twaalfde na drie heats. Maar uiteindelijk was het Robin Larsson, dertiende, die de laatste plek in de halve finale mocht innemen nadat Ide forfait gaf voor zijn halve finale. Wie overigens de tijden van nabij bestudeerde kon daaruit afleiden dat Ide regelmatig rondetijden liet noteren die goed waren voor de ruime subtop.
Super1600: Belevskiy wint opener
De Rus Yiri Belevskiy, rijdend onder Zwitserse vlag, won met een Audi A1 van Volland Racing de seizoensopener voor het FIA Europese kampioenschap voor Super1600. Ook de Super1600-rijders werken overigens een double-header af. Slechts 12 van de 23 ingeschreven rijders kwamen uiteindelijk aan de start, naar de reden van afwezigheid kan u ondertussen wel raden. De Hongaar Gergely Marton, ook onderweg met een Audi A1, werd tweede voor de Fin Rasmus Tuominen (Renault Twingo).
(foto’s IMG/FIAWorldRallycross en Jan Kare Rafoss)