In de Aarova Rally stond er in Historic geen maat op Bjorn Syx, die met zijn BMW M3 E30 indruk maakte op de volgers en op zijn concurrenten. Vanaf de eerste proef nam Syx de wedstrijd in handen en hij controleerde beheerst zijn voorsprong op Dirk Deveux, die met zijn vierwielaangedreven Ford Sierra Cosworth de tweede plaats behaalde.
(persbericht)
Na de eerste 8,71 km van KP De Bruwaan had Bjorn Syx al een forse kloof geslagen: 17″4 op zijn dichtste achtervolger Paul Lietaer en 25″7 op Dirk Deveux. En dat in de regen met zijn BMW M3. “Het was mijn strategie om er vanaf de eerste meters in te vliegen. Dat heb ik geleerd in de autocross, want daar zijn de eerste 100 meter ook cruciaal. Door het regenweer lagen de proeven er heel glad en nat bij, wat het extreem moeilijk maakte met onze BMW. Zeker op de kasseien was het zoeken naar tractie en voelden we de seconden weg tikken, terwijl Dirk Deveux met zijn 4×4 op die stroken veel meer tractie had. Dus, ja, we hebben flink moeten trappen om deze zege te veroveren,” vertelde Bjorn Syx, die geen gooi zal doen naar de titel. Binnen twee weken komt hij niet aan de start van de South Belgian Rally.
Daardoor doet Dirk Deveux, tweede in Oudenaarde, een prima zaak in het kampioenschap. “Bjorn was vandaag de sterkste. Hij klopte zelfs de snelste Porsche. Maar hij zal niet strijden voor de titel in Vresse-sur-Semois. We doen dus een prima zaak,” vertelde Dirk Deveux. “Het was een zware wedstrijd. Op de baan blijven was al een hele uitdaging.”
Paul Lietaer, die nog geen editie gemist had van de Aarova Rally, bracht zijn Opel Manta 400 zonder schrammetje aan de finish, maar wel op 1’38” van Bjorn Syx. “Deze ochtend in de regen stond er overal erg veel water op de baan. Het was op de snelle stroken echt gevaarlijk door aquaplaning en ik had al mijn stuurmanskunst nodig om de Manta op de baan te houden. In die omstandigheden had Bjorn blijkbaar meer lef. Het zullen de jonge jaren zijn,” lachte Paul, die koos voor zekerheid.
Jean-Louis De Roeck werd 4de op ruime afstand, gevolgd door Patrick Mylleville, die in de slotfase erg voorzichtig moest zijn zonder carterbescherming, en Eric Louies met zijn Opel. Koen Verhaeghe leek op weg naar de 4de plaats, tot hij lek reed en kostbare tijd verloor. Daardoor strandde de Ford-rijder op de 7de plaats, achter Philippe Vallaeys.