De Coppa Florio maakt na 40 jaar afwezigheid een terugkeer op de autosportkalender met een wedstrijd op het circuit van Pergusa in Sicilië. Creventic houdt er dit weekend immers een race in het kader van hun 24H Series. Voor het eerst sinds 2012 rijdt er dan weer een internationale serie op Pergusa en met de Coppa Florio wordt er aangeknoopt met een zeer oude traditie.
foto: rv/publiek domein (bewerkt)
De Coppa Florio, die eerst als Coppa Brescia door het leven ging, werd immers al voor het eerst gereden in het jaar…1900! De wedstrijd is daarmee ouder dan Monaco, ouder dan de 24 Uren van Le Mans en zelfs ouder dan de beroemde Mille Miglia. De Italiaan Alberto Franchetti won op 10 september 1900 met een Panhard & Levassor de wedstrijd. Het “automobiel” had een vermogen van…12 pk!
Het was pas in 1905, toen Vincenzo Florio een prijzengeld uitschreef van 50.000 Italiaanse lire, dat het evenement zijn naam kreeg: de Coppa Florio. Oorspronkelijk werd er gereden rond Brescia, daarna rond Bologna en tenslotte op het circuit van Madonie nabij Palermo in Sicilië. Florio had voorzien dat de “Coppa” zou gaan naar het merk dat de meeste overwinningen zou halen in de eerste zeven wedstrijden. Echter, de zeven wedstrijden werden vanaf 1905 telkens door een ander merk gewonnen. Het was pas in 1925, met de zege van de Fransman André Boillot, dat Peugeot de Coppa Florio en de 50.000 lire mee naar Frankrijk konden nemen. De wedstrijd werd verschillende keren geïntegreerd in de befaamde Targa Florio, zij het wel onder een andere reglementering.
De Coppa Florio gaat verder
Lucien Rosengart, een Fransman met invloed in de Peugeot fabrieken, besloot om na het winnen van de beker, een nieuwe serie van zeven wedstrijden te houden. In 1926 won Meo Costantini met een Bugatti op het Madonie circuit in Sicilië. Rosengart haalde de wedstrijd dan naar Frankrijk, in het Bretoense St-Brieuc. Robert Laly won er met zijn Aries in 1927. Vervolgens domineerde Albert Divio met de Bugatti op de omloop van Madonie in 1928 en 1927. De Coppa Florio, tweede editie, ging dus vroegtijdig naar Italië en Bugatti.
Daarna stond de wedstrijd lang op de kalenders van de Italiaanse nationale en regionale GT en Sport-Prototype kampioenschappen op het circuit van Enna-Pergusa. De laatste Coppa Florio werd verreden in 1981. Het circuit van Pergusa, dat kronkelt rond het enige natuurlijke meer op Sicilië in de buurt van de stad Enna, was vooral in de jaren zestig druk bezocht en bleef een klassieker op de kalender van diverse Italiaanse kampioenschappen. Internationale bekendheid verwierf het met F1 wedstrijden buiten kampioenschap, World Superbike, FIA Sportscar, FIA GT, EK Toerwagens en F3000.
Creventic: de Belgische afvaardiging
Aan de start van de Coppa Florio “nieuwe stijl” het Belgische AC Motorsport, met een Engels-Duitse bezetting (James Kaye-Ricky Coomber-Marcus Menden) op de Audi RS3 LMS DSG en het Duitse PROsport Racing dat op zijn Aston Martin Vantage AMR GT4 wel een volledig Belgische bemanning inzet met Nico Verdonck, Rodrigue Gillion en Tom Heeren.