Home > VAS > Rittensport > VAS: in 360′ Suikerstreek was volle concentratie vereist

VAS: in 360′ Suikerstreek was volle concentratie vereist

De organiserende club TRT had een mooi parcours uitgezet in deze Brabantse regio maar ook in de Suikerstreek hadden de regenbuien hun sporen nagelaten. De deelnemers aan deze “360 minuten” trokken de avond in met bepaalde baantjes die door de regen verraderlijk vettig werden, met diepe waterplassen.

(persbericht/foto: ©Peter Bouvin)

De vijandelijkheden werden in deel 1 geopend door vader en zoon (of eerder…zoon en vader) Sander en Paul Van den Wyngaert. Zij loodsten de VW Corrado zestienklepper doorheen het eerste deel van de wedstrijd met een extreem lage foutenlast. Wat strafpuntjes hier en daar met een te late of te vroege aanmelding, niets dramatisch en 4,3 punten was wel een bijzonder knappe score. Temeer daar de achtervolgers, Jan Eysermans en Wim Poulmans in de donkerblauwe Subaru Impreza, alvast een foute controle namen en 20,8 punten op de rekening kregen.

Deel 2 zag de terugkeer van Eysermans en Poulmans, die veel beter in het ritme kwamen. De organisatie had de roadbook doorspekt met een aantal valletjes, kwestie van de concentratie erin te houden. Meerdere navigatiesystemen, scherprijders en gewisselde nummers en vakjes in het roadbook. Het moest het de concurrenten moeilijk maken. Maar voor Sander en Paul Van den Wyngaert zat het probleem niet enkel daarin. Zij reden lek. Ze pakten ook nog eens een aantal controles en passeerden te laat een geheime seconden controle. De opgelopen 167,5 punten waren te veel van het goede. Ze tuimelden doorheen het klassement. Eysermans en Poulmans deden het dan veel beter met slecht 27,8 punten maar de inhaalbeweging van de wedstrijd kwam er van Marcel Claes en Eddy Smeets in de Mini Innocenti. Zij pakten dan wel 50,6 punten maar besloten op de tweede plaats in deel2. Opmerkelijk want met 43,7 eindigden ze in deel 1 nog als…dertiende!

Maar de organisatie had nog een troefkaart achter de hand. Zoals aangekondigd was er een automatische joker, waarmee het slechtste resultaat van een bepaalde equipe automatisch zou worden geschrapt. Na het nodige rekenwerk ging de zege dan logischerwijze ook naar Jan Eysermans en Wim Poulmans. Ze waren daarmee ook de eerste Youngtimer. Johan Van Hecke en Bert Werniers haalden met de Volvo 360 de tweede plaats binnen, en wonnen de klasse Oldtimer. De West-Vlamingen presenteerden in deel 1 een mooie controlekaart, met slechts 24,9 punten, en met het podium in vizier. Deel 2 besloten ze met een rustige zevende plaats en 68,5 punten. En de derde podiumtrede was er voor Marcel Claes en Eddy Smeets in de Mini Innocenti. De eerste Toertimer vonden we aan de voet van  het podium met de vierde plaats van Wilfried De Weerdt en Hans Lauwers op de DS3. Zij reden een mooie wedstrijd met een zesde en zevende plaats in de afzonderlijke delen.

DIXIT

Jan Eysermans, winnaar 360′ van de Suikerstreek: Door corona twijfelden we even om ons in te schrijven, maar aangezien het zeer dichtbij was voor ons beslisten we toch om deel te nemen. Het was lang geleden dat wij nog een wedstrijd gereden hadden en het gebrek aan concentratie liet zich wel voelen. Deel 1 leek niet moeilijk maar we pakten wel een foute controle genomen. Er was voldoende tijd om een goed ritme aan te houden. Deel 2, met de kaartfragmenten, leek vlotter te gaan maar omdat er meerdere oplossingen mogelijk waren voor bepaalde situaties, was meten de enige oplossing om de juiste route te bepalen. Net iets dat wij niet graag doen. Het was opletten want het werd krapper in tijd en het was oppassen voor de nodige scherprijders.”

Wim Poulmans, winnaar, co-piloot: ” “Van begin tot einde was er opperste concentratie vereist. Op weg naar de eerste RT van de dag liep het voor ons al mis! Een gebrek aan wedstrijdritme. Een ogenblik van verstrooidheid werd in deze wedstrijd dan ook meteen afgestraft. Nadien verliep onze wedstrijd vlotter, al bleef het steeds weer opletten om niet blindelings in een van de vele vallen te lopen. We pasten ook onze rijstijl aan en dat bleek al snel de juiste beslissing. We kwamen veel slachtoffers tegen met lekke banden en mogelijk mechanische schade. Op het einde van de dag prijkte onze naam bovenaan de einduitslag. Ikzelf beschouw ons niet echt als de winnaars van deze wedstrijd. Die titel gaat immers naar ieder deelnemend team dat ‘s avonds de finish wist te bereiken.

EINDUITSLAG:

1) Eysermans Jan-Poulmans Wim 47,8 punten, winnaars Youngtimer
2) Vanhecke Johan-Werniers Bert 90,75 punten, winnaars Oldtimer
3) Claas Marcel-Smeets Eddy 91,6 punten
4) De Weerdt Wilfried-Lauwers Hans 91,6 punten, winnaars Toertimer
5) Velghe Dirk-Verdonckt Geert 102,2 punten
6) Babeliowsky Bart-Babeliowsky Bram 102,7 punten
7) Verhaeghe Rudi-Mortelé Jurgen 108,85 punten
8) De Cnodder Jelle-Vandervaeren Evy 140,8 punten
9) Agten Guy-Seynaeve Dominiek 148,8 punten
10) Binnenmans Peter-Janssens Raf 149,8 punten

geklasseerd: 30