De 88ste editie van de 24 Uur van Le Mans is beklijvend gebleven tot de laatste minuut. De zege van Toyota en Kazuki Nakajima, Brendon Hartley en Sébastien Buemi lag al even vast, maar achter de winnaars bleef de strijd op alle fronten open en regende het incidenten in de slotfase. Toyota sluit met deze zege het hybride LMP1-era af. In LMP2 gaat de zege naar United Autosports, terwijl Aston Martin Racing zowel de zege in LM GTE Pro, met onder meer onze landgenoot Maxime Martin, als in LM GTE Am behaalt.
De hybride LMP1-wagens maken het mooie weer sinds 2012 en de drie grote constructeurs hebben nu ook ieder drie zeges behaald: Audi in 2012, 2013 en 2014, Porsche pakte de volgende drie edities en Toyota heeft de laatste drie edities op zak gestoken. De criticasters zullen zeggen dat de concurrentie veel minder was, maar op de erelijst telt alleen de naam van de winnaar. Overigens rijden Kazuki Nakajima en Sébastien Buemi zich in de legende van de Franse uithoudingsrace. Zij vervoegen als negende en tiende een rijtje van rijders die driemaal opeenvolgende zeges behaalden: Woolf Barnato, Frank Biela, Olivier Gendebien, Phil Hill, Jacky Ickx, Tom Kristensen, Henri Pescarolo en Emanuele Pirro.
In de einduitslag gaat de winnende Japanse hybride LMP1 de Rebellion R13-Gibson van Nato-Senna-Menezes vooraf, terwijl de derde plaats in extremis is weggelegd voor de Toyota TS050 Hybrid van Lopez-Conway-Kobayashi, na de nachtelijke problemen met de turbo. Dumas-Berthon-Delétraz worden vierde in de tweede Rebellion R13-Gibson, na de problemen in de slotfase met onder meer de koppeling. Voor de Zwitsers een afscheid in schoonheid, met hun beste resultaat ooit in Le Mans! In de WK-stand blijft alles open tussen de beide Toyota-crews.
In LMP2 kregen we een spectaculaire finish, met problemen voor de #26 G-Drive Racing Aurus 01 en een crash voor de SO24-HAS by Graff Oreca 07, maar vooral met een strijd tot op de meet! De zege ging uiteindelijk naar de United Autosports Oreca 07 van Hanson-Di Resta-Albuquerque, die meteen ook het kampioenschap winnen. Jota Racing (Davidson-da Costa-Gonzalez) en Panis Racing (Jamin-Canal-Vaxivière) reden naar twee en drie en bezorgen Goodyear ook de eerste podiumplaatsen in eeuwen. Opvallend, Signatech Elf Alpine (Negrao-Ragues-Laurent) werd na een onwaarschijnlijke inhaalrace vierde, voor G-Drive Racing en IDEC, het team dat zoveel problemen kende op donderdag. De rookies, Calderón-Flörsch-Visser, reden in de rode Richard Mille Oreca 07 naar een mooie negende stek. Christophe d’Ansembourg gaf uiteraard vroeg op.
Belgische zege!
Na de miserie voor Laurens Vanthoor in zijn Porsche, rustte de Belgische hoop op de schouders van Maxime Martin. De Brusselaar pakte na een schitterende race de zege in de #95 AMR Aston Martin Vantage, samen met de Britten Alex Lynn en Harry Tincknell. Aston pakt dankzij de derde plaats van Westbrook-Thiim-Sorensen meteen ook de merkentitel en Maxime Martin leidt met één punt de WK GT-stand! Martin wint een klasse in Le Mans, na Dries Vanthoor in 2017 (LM GTE Am) en Laurens Vanthoor in 2018 (LM GTE Pro).
Tussen de beide Britse GT’s werd de #51 Ferrari 488 GTE EVO van Pier Guidi-Serra-Calado tweede. Laurens Vanthoor werd uiteindelijk zesde, nadat de #71 Ferrari in de laatste ronde uitviel.
In LM GTE Am ging de zege ook naar Aston Martin met de TF Sport Vantage van Eastwood-Yoluc-Adam. De strijd voor de ereplaatsen duurde tot op de meet met een tweede plaats voor de #77 Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR (Campbell-Ried-Pera) en op plaats drie de #83 AF Corse Ferrari 488 GTE EVO (Perrodo-Collard-Nielsen). De dames van Iron Lynx werden negende.
De finale van het FIA WEC is voorzien op 12-14 november met de 8 Hours of Bahrain.