De Japanner Kamui Kobayashi bezorgde Toyota de pole voor de 88ste editie van de 24 Uur van Le Mans. Kobayashi zette een tijd van 3.15.267 neer, een fractie van zijn eigen record uit 2017 dat op 3.14.791 staat en met het einde van de huidige hybride LMP1’s ook nog geruime tijd in de geschiedenisboeken zal blijven staan. Hij was overigens op weg naar een nieuw record tot de wedstrijdleiding de mogelijk snelste ronde uit de historie annuleerde vanwege ‘tracklimits’… Records werden overigens wel gebroken in LMP2, door Paul Di Resta en in LM GTE Am door Come Ledogar. De polepositie in LM GTE Pro was voor Gianmaria Bruni in de #91 Porsche 911 RSR. Het was uiteraard de eerste hyperpole uit de geschiedenis van de 24 Uur van Le Mans.
Foto: © Toyota
Paars, paars… en dan wedstrijdleider Freitas die ‘live’ de ronde al annuleerde nog voor Kamui Kobayashi over de meet kwam, voor wat mogelijk een nieuw ronderecord zou worden. Het werd dus niets, maar een derde polepositie in vier jaar voor de Japanse ex-F1-rijder die 75 Grand Prix afwerkte, zal mogelijk wel volstaan voor een klein feestje. Toyota pakte de pole voor de vierde opeenvolgende maal.
Het werd overigens een zeer spannende sessie, met vlak achter de Toyota TS050 de eerste Rebellion, de #1 van Gustavo Menezes op amper een halve seconde. De #8 Toyota (Kazuki Nakajima), de #3 Rebellion (Louis Deletraz) en de #4 Enso CLM (Tom Dillmann) maakten de top 5 volledig.
In LMP2 sneuvelde het ronderecord dus wel, met een 3.245.28 van Paul Di Resta in de United Autosports Oreca 07-Gibson, voor Jean-Eric Vergne (G-Drive Auris 01) Nyck De Vries (Team Nederland Oreca 07-Gibson). Met het trager worden van de LMP2-klasse volgend jaar, zal ook dit record een tijdje blijven staan.
In LM GTE Pro was de pole voor Porsche, met Gianmaria Bruni (Foto), voor de snelste Ferrari, het AF Corse exemplaar van James Calado en de snelste Aston Martin, van Marco Sörensen. Maxime Martin zag zijn Aston naar de vierde plek rijden en Laurens Vanthoor moet het stellen met de zesde plek in zijn Porsche. Come Ledogar tot slot pakte de polepositie in een nieuwe recordtijd in de LM GTE Am (3.51.266). De wedstrijd start morgen om 14u30!
- Hyperpole LMP1
Toyota Gazoo Racing N°7 (Toyota TS050 Hybrid) – Kobayashi – 3’15”267
- Hyperpole LMP2
United Autosports N°22 (Oreca 07 – Gibson) – Di Resta – 3’24”528
- Hyperpole LMGTE Pro
Porsche GT Team N°91 (Porsche 911 RSR-19) – Bruni – 3’50”874
- Hyperpole LMGTE Am
Luzich Racing N°61 (Ferrari 488 GTE EVO) – Ledogar – 3’51”266