Op bevroren meren, in verschroeiende woestijnen en met hypergeavanceerde rijsimulators: de ontwikkelingsteams die de zuiver elektrische Ford Mustang Mach-E testten, reisden de wereld rond om klanten een rasechte Mustang-ervaring te verzekeren.
En niemand begrijpt de Europese klanten beter dan het team in Fords Proving Ground in Lommel. Zij weten perfect wat de hartslag van deze bestuurders op hol doet slaan, en wat ze helpt om zich te ontspannen.
Het was dan ook hier dat de unieke eigenschappen van de ophanging, stuurinrichting, aandrijflijn en zelfs rijhulpsystemen werden geperfectioneerd, om een Mustang Mach-E te produceren die perfect beantwoordt aan de verwachtingen van Europese kopers van Fords allereerste, speciaal gebouwde elektrische wagen.
“Met de huidige technologie kunnen we een auto in de virtuele wereld vervolmaken, zodat onze eerste prototypes al goed op weg zijn om het juiste karakter af te leveren. De kritieke laatste 10 procent kan echter alleen op de weg gedefinieerd worden,” aldus Geert Van Noyen, manager Vehicle Dynamics bij Ford of Europe. “Dankzij het evenwichtige en responsieve, zuiver elektrische platform van de Mustang Mach-E konden we het rijplezier perfectioneren op de bochtige Noorse bergweg ‘Trollstigen’, de ultrasnelle Duitse Autobahn en de hobbelige Britse Bwegen.”
Cruciaal voor het inherent sportieve karakter van de Mustang Mach-E zijn de responsieve elektromotoren die de wielen aandrijven en de centraal onder de vloer geplaatste batterij die een laag zwaartepunt garandeert. Het team in Lommel heeft de ESP en AWD systemen ook zo afgesteld dat het sportieve karakter van de wagen een extra boost kreeg.
De Ford-ingenieurs creëerden een opvallend Europees karakter met behulp van de méér dan 100 km testpistes van de testfaciliteit in Lommel, die allerlei wegdekken reconstrueren, van Belgische kasseien tot Franse straatkeien, en die replica’s bevatten van wegdekken in landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje.
De doorgaans smallere, bochtigere wegen met hogere snelheidsbeperkingen dan in andere regio’s vereisen een unieke respons van de geconnecteerde en geruststellende stuurinrichting van de Mustang Mach-E, ondersteund door speciaal gekozen instellingen voor de schokdempers, veren en antirolstangen van de ophanging.
Zelfs de banden werden speciaal gekozen om in de sterk uiteenlopende weg- en weersomstandigheden in de regio een ideale balans tussen grip en rijcomfort te verzekeren.
Een soepel en stabiel rijgedrag is essentieel voor de hoge snelheden op de Europese snelwegen. De opgewaardeerde rijeigenschappen bij hoge snelheden – inclusief interieurraffinement – werden geëvalueerd op de Duitse Autobahnen en bij 220 km/u op het 4,2 km lange, schuin aangelegde snelheidsovaal van de vestiging in Lommel.
“Dankzij de zuiver elektrische aandrijving is het interieur van de Mustang Mach-E bijzonder stil en dat maakt het nog belangrijker om te voorkomen dat ongewenste geluiden en trillingen het interieur bereiken,” aldus van Noyen.
Rijhulpsystemen zoals de Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane Centering1 kunnen verkeersborden en wegmarkeringen op het hele continent interpreteren, om bestuurders dezelfde intuïtieve en stressvrije rijervaring te bieden, ongeacht waar ze wonen, werken of reizen.
Bovendien staat de onmiddellijke elektrische vermogensontplooiing borg voor de sportieve responsen die Europese bestuurders na aan het hart liggen. De vierwielaandrijving van de Mustang Mach-E verdeelt het koppel onafhankelijk over de voor- en achterwielen om de acceleraties en het rijgedrag te verbeteren. De ingenieurs van Ford testten het systeem tot in de puntjes om zeker te zijn dat het de typische achterwielaangedreven rijervaring van de Mustang biedt, en dat in alle omstandigheden, van de Scandinavische sneeuw tot de Spaanse zomer.
De mogelijkheid om de rijervaring van de Mustang Mach-E aan te passen, is echter niet alleen in handen van de Ford-ingenieurs. Bestuurders kunnen kiezen tussen de rijmodi Whisper, Active en Untamed. Elke modus biedt een unieke afstelling voor het stuur, het gaspedaal en het vertragingsgevoel, de sfeerverlichting en zelfs de geluiden van de wagen om de ervaring af te stemmen op de stemming van de bestuurder.
De Ford Mustang Mach-E voltooide onlangs een tour van Noorwegen, een van de meest vooruitstrevende markten voor geëlektrificeerde wagens in Europa, en gaf meer inzicht in de dagelijkse werking van het model aan de hand van de bestaande laadinfrastructuur.
In reële omstandigheden overtrof het vierwielaangedreven model met grote batterij en een beoogd WLTP-rijbereik van 540 km alle verwachtingen voor energie-efficiëntie, door de 484 km tussen Oslo en Trondheim in een adem uit te rijden en de reis af te sluiten met een resterende batterijcapaciteit van 14 procent.
In de versie met groot rijbereik en achterwielaandrijving moet de Mustang Mach-E een zuiver elektrisch WLTP-rijbereik tot 610 kilometer bieden.2 De jongste tests tonen aan dat de laadtijd met bijna 30 procent is afgenomen ten opzichte van de eerste schattingen en dat hij binnen 10 minuten een gemiddeld rijbereik van 119 kilometer haalt met de snellader van IONITY, wanneer hij is uitgerust met de batterij met groot rijbereik en achterwielaandrijving.
“Als we met de Mustang Mach-E wereldwijd één ding wilden bereiken, dan was het de creatie van een elektrische wagen die het verdient om het Mustang-logo te dragen,” aldus Van Noyen