12 proeven, 223 kilometer tegen de klok en geen toeschouwers, ziehier de korte samenvatting van de rally van Turkije, de vijfde proef van het WK Rally 2020. Deze wedstrijd is mogelijk ook de allerlaatste kans voor Thierry Neuville om nog aanspraak te maken op de wereldtitel in 2020.
In de Franse gespecialiseerde media was het verdict al scherp na Estland: Thierry Neuville moet Hyundai en Ott Tänak nu aan de wereldtitels helpen en Andrea Adamo noemde Neuville een waardevolle teamspeler. Onze landgenoot telt voor Turkije 37 punten minder dan WK-leider Sébastien Ogier (Toyota) en 24 minder dan zijn teamgenoot en wereldkampioen Ott Tänak. Ook Elfyn Evans (Toyota) en Kalle Rovanperä (Toyota) staan nog voor hem en er rest Thierry Neuville in Turkije geen andere optie meer dan winnen. Nieuw puntenverlies kan hem zondagmiddag al mathematisch uitschakelen voor de wereldtitel! Neuville zal door zijn vijfde plaats in de WK-tussenstand wel kunnen profiteren van een gunstige startpositie in de eerste proeven van de wedstrijd, wat zeker op onverhard een voordeel is.
Mager beestje
Met amper 12 Kp’s en niet veel meer dan 200 kilometer tegen de klok zonder toeschouwers, is deze WK-rally niet meteen een klassieker. Starten doen de deelnemers op vrijdag, met twee proeven in de vooravond, terwijl er op zaterdag twee lussen van drie proeven zijn. Op zondag sluiten de rijders de wedstrijd met vier klassementsritten tegen de klok af, waaronder de zware 38-kilometer lange proef van Cetibeli. 26 wagens nemen de start, met naast Neuville-Gilsoul ook Renaud Jamoul als corijder van Adrien Fourmaux in WRC2 (M Sport Ford Fiesta). Het duo staat voorlopig vierde in de WRC2-stand, maar wel op 27 punten van leider Mads Ostberg.
Monza als afsluiter?
Rest ons nog het vreemde nieuws dat op de Engelstalige website Dirtfish staat: Monza zou de locatie worden voor de finale van het WRC 2020 en niet Ieper. De Italiaanse omloop huisvest uiteraard al jaren een rallyshow, maar hoe men in het prachtige park van de stad Monza 300 kilometer tegen de klok wil organiseren is ons de vraag… Of evolueert het WRC op termijn naar een soort rallycross?