Een V6-benzinemotor met twee turbo’s en een handgeschakelde zesversnellingsbak: maak kennis met de Nissan Z Proto. Deze pure, hypermoderne sportcoupé is niet alleen een eerbetoon aan vijftig jaar Z-sportcoupés van Nissan, maar bewijst ook dat het merk binnen afzienbare tijd een nieuwe generatie van de legendarische Z-sportauto zal introduceren.
Nissan onthulde de Z Proto tijdens een virtueel evenement dat over de hele wereld werd uitgezonden vanuit het Nissan-paviljoen in Yokohama. De onthulling werd wereldwijd gevolgd door jong en oud, onder meer door leden van de Z Club in Japan, ZCON-deelnemers in Nashville (Tennessee, VS) en liefhebbers in diverse andere landen. Nissan ontwikkelde de sportauto compleet nieuw en kondigde hem in mei 2020 voor het eerst aan in een video met de naam ‘Nissan A-Z’.
“De Z – als pure sportauto – vertegenwoordigt de geest van Nissan”, zegt Nissans CEO, Makoto Uchida. “Het is een belangrijk model in ons transformatieplan Nissan NEXT en een bewijs van ons vermogen om te doen wat anderen niet durven, van A tot Z. Als Z-fan ben ik blij dat ik mag aankondigen dat de volgende Z in aantocht is.”
Exterieur: verleden ontmoet toekomst
De Nissan Z Proto werd volledig door een designteam in Japan ontwikkeld. De auto heeft een fris, aantrekkelijk uiterlijk dat respect uitstraalt voor de originele Z. De sportcoupé is gespoten in een felgele parelmoerlak – als eerbetoon aan een populaire kleur van zowel de eerste generatie Z (S30) als de 300ZX (Z32) – in combinatie met een zwart dak.
Alfonso Albaisa, Hoofd Design bij Nissan: “Het was een uitdaging om het retrothema te combineren met een design dat ook futurisme uitstraalt. Onze ontwerpers hebben talloze studies en schetsen gemaakt. We hebben van alle generaties onderzocht wat ze tot een succes maakte. Het resultaat is een auto die het verleden omarmt en zich op de toekomst richt.”
De vorm van de motorkap en de enigszins gekantelde, druppelvormige ledkoplampen verwijzen onmiskenbaar naar de originele Z. De afmetingen van het rechthoekige radiatorrooster zijn vergelijkbaar met die van de huidige Nissan 370Z. De toevoeging van ovale radiatorvinnen zorgt voor een moderne look. De vorm straalt elegante sportiviteit uit.
“De ledkoplampen hebben twee halve cirkels, die verwijzen naar de 240ZG uit de jaren zeventig, die alleen in Japan werd verkocht”, zegt Albaisa. “De ZG had doorzichtige koepels over de koplampen, die twee ronde reflecties boven beide koplampen gaven als de verlichting brandde. We vinden dat een mooi uniek kenmerk en zagen dat het ook perfect past bij de identiteit van de Z.”
Van opzij gezien is de link tussen de Z Proto en de originele Z het opvallendst. De daklijn loopt vloeiend af naar de afgekapte achterzijde. Daardoor ontstaat het onderscheidende Z-profiel, vergelijkbaar met dat van de eerste generatie Z, waarvan de bovenrand van de achterkant iets lager was dan het hoogste punt van het voorspatbord. Dat gaf de Z zijn unieke silhouet. De kenmerkende overgang van de achterste zijruit naar de lage achterzijde draagt bij aan het effect.
Voor de achterkant is inspiratie geput uit de achterlichten van de 300ZX (Z32), opnieuw geïnterpreteerd voor de moderne wereld. De heldere ledachterlichten zijn geplaatst in een rechthoekig zwart paneel dat zich uitstrekt over de hele achterkant en rond de hoeken van de carrosserie. De zijskirts, voorspoiler en het achterpaneel zijn gemaakt van lichtgewicht koolstofvezel. Om het af te maken, installeert Nissan sportieve, lichtmetalen 19-inchvelgen en een dubbele uitlaat.
Interieur: moderne technologie met vintage sausje
Het interieur van de Z Proto omsluit de bestuurder en passagier innig. Het combineert moderne technologie naadloos met vintage Z-accenten. Het interieurontwerpteam zocht advies bij grote namen uit de professionele autosport om de Z Proto het ideale sportauto-interieur te geven dat geschikt is voor straat- en circuitgebruik. Dat is te zien aan het instrumentarium in de Z Proto. Alle vitale informatie is af te lezen op een 12,3-inch digitaal dashboard. De lay-out is zodanig dat de bestuurder alle informatie in een oogopslag in zich kan opnemen, inclusief de schakelindicator op de twaalfuurpositie.
Rond het nieuwe, diepe sportstuur kan de bestuurder alle functies eenvoudig bereiken, terwijl het stuur tegelijkertijd vintage oogt. Overal in het interieur zijn gele accenten te zien, inclusief de stiksels rond het instrumentenpaneel. Ook de stoelen zijn voorzien van gele accenten en van een gelaagde gradatiestreep in het midden, om een diepte-effect te creëren.
Sportautoplezier: een opwindende, dynamische atleet
De originele Z had als doel zoveel mogelijk mensen het plezier en de opwinding van het bezit van een sportauto geven. Hiroshi Tamura, Hoofd-Productspecialist van de Z Proto: “De Z is altijd een sterke, dynamische performer geweest, waardoor het voor klanten gemakkelijk is om van zijn capaciteiten te genieten en zich optimaal verbonden te voelen met de auto. Dit is zo in alle generaties en dit is ook wat ons drijft om te innoveren en nieuwe normen te stellen.”
Elke nieuwe generatie Z was voorzien van een sterkere motor dan zijn voorganger, al gaat het bij de Z om veel meer dan motorvermogen. Tamura: “De Z draait om de balans tussen kracht en wendbaarheid. De auto creëert niet alleen fysiek, maar ook emotioneel een band met de bestuurder en reageert op zijn impulsen.”
Maar vergis je niet: de Z Proto heeft de nodige power. Onder de lange motorkap bevindt zich een verder verbeterde V6-motor met twee turbo’s, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Nissan werkt momenteel aan het finetunen van de aandrijflijn om alle kracht perfect af te stemmen op de elegantie en controle die in de afgelopen vijftig jaar bepalend waren voor de Z-modellen.
“Met de introductie van de revolutionaire Ariya EV deze zomer zijn we begonnen aan een nieuw tijdperk van elektrificatie en autonome rijtechnologie”, zegt Uchida. “Met de Z bieden we bestuurders de opwinding van een pure sportauto. Al meer dan vijftig jaar creëren we samen met hen de legende van Z. Sluit je bij ons aan voor het volgende spannende hoofdstuk. De nieuwe Z is namelijk al onderweg.”