Home > #Hoofdnieuws > Verhalen: de dag dat Duitsland een enorm talent verloor

Verhalen: de dag dat Duitsland een enorm talent verloor

1 september is voor het merendeel van de mensen de eerste dag van het nieuwe schooljaar, maar 1 september is ook voorgoed de dag dat de autosport een schitterend talent verloor. Op 1 september, tijdens de Belgische manche van het wereldkampioenschap uithouding, bestormden twee Porsche 956 samen de Raidillon en plots liep het fout. Stefan Bellof verloor het leven in het heetst van de strijd tussen twee generaties, want de rijder in de andere Porsche was niemand minder dan Jacky Ickx. Onze landgenoot zou niet lang na de crash een punt achter zijn carrière op circuit zetten.

Foto’s: © Willem J. Staat

Het waren zwarten weken voor de Duitse autosport, want drie weken voor de wedstrijd in Spa-Francorchamps reden de Groep C-wagens in het Canadese Mosport. In de aanvangsfase van de wedstrijd raakte Manfred Winkelhock in een snel gedeelte van de baan. Bij de crash in zijn Porsche 956 liep de 33-jarige Duitser zware hoofdwonden op en hij verloor uiteindelijk het leven een dag later, na een operatie.

Het WK voor Groep C-wagens ging ondertussen naar zijn hoogtepunt, met uiteraard de aanwezigheid van Porsche, maar ook van Lancia en Jaguar, net als Cougar en een reeks andere artisanale constructeurs. In Spa daagden 35 wagens op, maar de Porsche 956 Gti van Richard Lloyd Racing, met het duo Hobbs-Palmer zou forfait geven voor de race. De reden was een zware crash van de Britse F1-rijder en arts, Jonathan Palmer.

Net als Palmer was ook Stefan Bellof één van de F1-rijders die met plezier meerdere kampioenschappen combineerde, iets wat uiteraard ook gold voor Bellof’s teamgenoot, onze landgenoot Thierry Boutsen. Waar Bellof het mooie weer maakte bij Tyrell, was Boutsen aan zijn derde seizoen bij Arrows bezig en ondertussen reden ze regelmatig in de sportprototypes met schitterende resultaten.

Thierry Boutsen en Stefan Bellof golden in die dagen als toptalenten en de jonge Duitser had zijn kunnen in 1984 al laten zien door wereldkampioen uithouding te worden. In 1985 kreeg zijn F1-programma uiteraard weer voorrang en Bellof was in Spa pas aan zijn vierde race van het seizoen toe, in een Porsche 956B van Brun Motorsport. Tijdens de kwalificaties strandde het jonge duo op minder dan een seconde van de Lancia van Patrese-Nannini-Baldi en op amper vier tienden van de snelste Porsche, de officiële Rothmans 962C van Bell-Stuck. Op de zesde plaats volgde de tweede fabriekswagen van Porsche, met Ickx-Mass. De wedstrijd werd meteen een strijd tussen de diverse Porsche en goed halverwege de wedstrijd kwamen Jacky Ickx en Stefan Bellof als eerste en tweede weer de baan op na een zo goed als simultane pitstop. De beide rijders vochten op het scherp van de snee en bij het ingaan van de 78ste ronde trachtte Bellof langs links onze landgenoot in te halen. De beide Porsche raakten elkaar en waar Ickx achterwaarts de vangrail in ging en ongedeerd uit de aanrijding kwam, vloog de jonge Duitser recht de vangrail in. Aangenomen wordt dat Bellof bij de impact overleed. Bellof werd 27.