Het Kortrijkse softwarebedrijf GeoDynamics voorziet ongeveer 130 voertuigen van verbeterde live-tracking tijdens de Rallysprint Monteberg, de eerste Belgische rally sinds COVID-19 uitbrak. Daarmee kunnen de organisatoren de veiligheid voor de rallyrijders op het parcours nog meer garanderen. Naast gps-lokalisering voorziet het systeem ook digitale rode vlaggen en SOS-knoppen.
Om nog meer bijkomende veiligheid in te bouwen, gaf het Kortrijkse GeoDynamics een upgrade aan hun traceersysteem dat al vele jaren in verschillende rally’s wordt gebruikt. Zo worden er, naast realtime locatiegegevens, digitale rode vlaggen voorzien in de wagens. Bovendien krijgen piloten in hun cockpit twee knoppen waarmee ze medische bijstand kunnen vragen, een gevaarlijke situatie aanduiden of melden dat ze oké zijn.
Stijn Stragier, Managing Director bij GeoDynamics en zelf co-piloot: “Tijdens de coronaperiode hebben wij ons systeem volledig herzien en geüpgraded. Ons systeem gebruikt gps en het mobiele netwerk om zowel de positie van de wagens als de input van de twee knoppen naar de servers van GeoDynamics te sturen. Vervolgens visualiseert onze software de informatie voor de organisatoren. Het traceersysteem bevat daarnaast ook een geïntegreerd lcd-scherm waarop de wedstrijdleiders rode vlaggen kunnen laten verschijnen op basis van wat de binnenkomende gegevens hen vertellen.” Niet alleen de organisatie, maar ook de deelnemende teams varen hier wel bij. Zij kunnen via een speciale login hun eigen wagen volgen en dat delen met de fans. Het biedt ook een groot voordeel aan de techniekers die exact weten wanneer ze hun wagen terug mogen verwachten.
Veilig op het parcours
“Wij zijn fier als organisatie dat we ook digitalisatie en rallysport harmonieus kunnen laten samengaan. Want dankzij dit innovatief systeem kunnen we wagens op het parcours waarschuwen, en ook sneller hulp in gang zetten wanneer het fout loopt. Zo proberen we de rallysport nog veiliger te laten verlopen voor teams. Ze krijgen immers tijdig broodnodige informatie over gevaarlijke situaties zodat ze daarop kunnen reageren“, aldus Jan Huyghe, marketing en sales director bij Superstage die de rally organiseert.
(persbericht)