Home > Industrie > Dreamcars > SEAT: 70 jaar en 16 speciale modellen

SEAT: 70 jaar en 16 speciale modellen

Het is in 2020 nog steeds de 70ste verjaardag van het merk SEAT. Genoeg jaren om geschiedenis te schrijven met talloze bijzondere en unieke modellen.

foto’s: d’Ieteren

Zestien zeldzame modellen steken eruit in de SEAT Heritage Collection, zoals de elektrische Toledo, die de Olympische vlam vergezelde naar de openingsceremonie in Barcelona 1992. Elk van de 22 Spaanse medaillewinnaars kreeg toen trouwens een exclusieve wagen cadeau, speciaal voor hen ontwikkeld: de SEAT Toledo Podium.

Speciale auto’s

In 1956 werd de SEAT 1400 Visitas ontwikkeld. Geen deuren, geen dak: de 1400 Visitas was ideaal om bezoekers door de fabriek te voeren. Het duurde tot 1964 voor een ander icoon, de SEAT 600, zou worden gebruikt als een auto voor bezoekers in de fabriek. Het Italiaanse Carrozzeria Savio een minibusje met drie zitrijen op een wielbasis van amper 2 meter, waardoor de Savio eenvoudig langs de assemblagelijnen kon maneuvreren. Het glazen dak bood een uitstekend uitzicht, maar kon worden verwijderd, waardoor hij een cabrio-minibusje werd.

Ter gelegenheid van het bezoek van Paus Johannes-Paulus II aan Spanje in 1982 was een minder groot voertuig nodig dan zijn pausmobiel, die niet door de toegang van de hoofdlocaties, de stadia van Real Madrid en F.C. Barcelona, kon. De SEAT Panda “Papamóvil” was volledig wit en de arbeiders verwijderden het plafond en het glas. Een gewatteerde buizenstructuur achterop de auto maakte dat de Heilige Vader rechtstaand kon zwaaien naar de mensen. Omdat de wagen niet gepantserd was, werd hij om veiligheidsredenen enkel in de stadia gebruikt. Er kwamen nog vele andere “VIP” wagens van SEAT zoals de Ibiza “Rey”, een geschenk aan de huidige koning van Spanje Felipe VI toen hij meerderjarig werd en de Leon CUPRA “Pies Descalzos”, genoemd naar de organisatie voor weeskinderen in Zuid-Amerika die is opgericht door de Colombiaanse zangeres Shakira. Hij droeg haar handtekening op de motorkap en stond ook gekend als de SEAT Leon Shakira.

Mijlpaalmodellen in de geschiedenis van SEAT

Zestien jaar nadat het auto’s was beginnen bouwen rolde de SEAT “One Million” van de band, een SEAT 124 bestuurd door de toenmalige Minister van Nijverheid. Hij werd ook onder de werknemers verloot, maar de winnaar had niet eens een rijbewijs en was net getrouwd. Hij gaf de auto liever terug aan SEAT in ruil voor de waarde ervan in geld.

  • De SEAT Ronda, een op de SEAT Ritmo gebaseerd model dat grotendeels in eigen huis was ontwikkeld, werd het onderwerp van een plagiaatklacht. De rechtbank oordeelde de Ronda een echte SEAT was en hij ging de geschiedenis in als de SEAT Ronda “Tribunal de Paris”.
  • De SEAT Leon CUPRA SC 280 “Nürburgring Record”, verdiende zijn expliciete naam door voor het eerst dook als voorwielaangedreven productiemodel onder de grens van de 8 minuten op de legendarische Nürburgring te duiken (7:58.44) met Jordi Gené aan het stuur.
  • De SEAT Ibiza “bimotor” was ingenieus. In 1986 verraste rallyrijder José María Serviá de wereld met een SEAT Ibiza 4×4, met een motor op elke as, gekoppeld aan zijn eigen versnellingsbak.
  • De opmerkelijke SEAT Ateca “Mattracks” werd gebouwd voor een pers-voorstelling in 2017 ter gelegenheid van de SEAT Ateca Snow Experience. De wielen van een Ateca 2.0 TDI 190 pk 4Drive werden vervangen door een set sneeuwrupsbanden gemaakt door Mattracks.

Enkele modellen waren bedoeld voor productie maar haalden nooit de showroom. De SEAT Ibiza Cabrio, op basis van de eerste generatie van de Ibiza, was een 2+2-zitter zonder rolbeugel van de studio Ital Design. De Ibiza Cupster, een in het oog springende elegante speedster met een lage vooruit en twee bulten achterop kwam er in 2014 maar de tijd was nooit rijp voor een SEAT-productiemodel met een open dak. De SEAT Marbella Pick Up ging bijna in productie. Het meest opvallende element was dat het laadruim enkel door een beschermrooster van het interieur werd gescheiden.

De laatste van SEATs bijzonder creaties is de SEAT Leon Trencadís, een kunstzinnige camouflage die werd aangebracht tijdens de laatste fase van de ontwikkeling van de SEAT Leon van de vierde generatie.

(persbericht/bewerkt)