Max Verstappen is als tweede geëindigd in de Grand Prix van Hongarije. De race van Max leek nog vóór de start voorbij te zijn toen hij zijn auto op een natte baan beschadigde in de outlap op weg naar de grid. Na een heldendaad van de monteurs van Aston Martin Red Bull Racing was de auto tijdig gerepareerd voor aanvang van de race. Verstappen kende een grandioze start en vanaf zijn zevende startpositie schoof hij op naar P3 bij het uitkomen van de eerste bocht. Nadat de coureurs overstapten naar droogweerbanden, kwam Max op de tweede plek te liggen en deze plek wist hij te handhaven. Hamilton won de race op dominante wijze, terwijl Bottas vlak achter Verstappen als derde over de meet kwam.
Na afloop van de race laat een tevreden Max weten: “Ik eindigde in de bandenstapels tijdens mijn outlap op weg naar de grid, dus dat was natuurlijk niet hoe ik de dag wilde beginnen. De monteurs hebben het geweldig gedaan om de auto zo snel te repareren. De auto voelde weer aan als nieuw. Het was precies op tijd, maar alles functioneerde zoals normaal. Ik weet niet hoe ze het gedaan hebben, maar het is ongelofelijk. Ik ben erg blij dat ik ze terug kon betalen met een tweede plaats.”
Verstappen had een raketstart en schoof vanaf een zevende startplek op naar de derde positie: “De eerste ronde was erg cruciaal”, legt Verstappen uit. “Van daaruit hadden we de juiste strategie en een goede snelheid. We reden onze eigen race en natuurlijk is het erg goed voor ons om de beide Mercedessen te splitsen.”
Op het eind van de race kwam Bottas nog gevaarlijk dichtbij aan Verstappen, maar tot een aanval van de Fin kwam het niet. Op de vraag wanneer hij er zeker van was Bottas achter zich te kunnen houden, antwoordt Max: “Je weet het nooit. Ik reed op mijn eigen snelheid en zag dat hij met een seconde per ronde dichterbij kwam. Maar, om elkaar hier te volgen is best lastig, dus toen hij binnen anderhalve seconde van mij kwam, was het wat lastiger voor hem. In de laatste ronde hadden we wat verkeer voor ons, wat het voor mij op mijn oude banden niet makkelijker maakte. We slaagden er echter in om voor Bottas te blijven en ik ben dan ook erg blij met de tweede plaats. Ik dacht dat ik niet zou gaan racen, dus de tweede plaats voelt als een overwinning.”
Voordat de race begint, gaan de hemelsluizen op de Hungaroring open. Op de gladde baan glijdt Max tijdens zijn outlap op weg naar de grid de bandenstapels in. Met een beschadigde voorvleugel en voorwielophanging rijdt Verstappen naar de startgrid toe. Aldaar gaan de monteurs van Red Bull direct aan de slag om de auto te repareren. De mannen verrichten geweldig werk door in een kwartier tijd de RB16 weer op te lappen, zodat Max de race toch vanaf zijn zevende startplek kan aanvangen. Over de boordradio spreekt Max zijn waardering uit naar de monteurs: “Geweldig werk mannen, dit is ongelofelijk. Heel erg bedankt.”
Bij de start van de race staan alle coureurs op intermediates, met uitzondering van de coureurs van Haas, die na de opwarmronde naar binnen duiken om te wisselen naar droogweerbanden. Max komt uitstekend weg vanaf zijn zevende startplek en komt als derde de eerste bocht uit. Hamilton behoudt vanaf pole de leiding, met achter hem aan Lance Stroll. In ronde drie besluiten Charles Leclerc en Valtteri Bottas, die bij de start veel plekken is verloren, naar binnen te duiken voor droogweerbanden. Één ronde later volgen Hamilton en Stroll, waardoor Max aan de leiding van de race komt te liggen. Max duikt in de daaropvolgende ronde ook de pits in om zijn intermediates te wisselen voor de medium droogweerbanden.
Na een foutloze stop komt Max op plek twee weer terug de baan op. Ruim zeven seconden vóór hem rijdt Hamilton, terwijl de gok van Kevin Magnussen om te starten op droogweerbanden goed uitpakt, aangezien de Haas-coureur op plek drie ligt. In ronde zestien moet Pierre Gasly zijn AlphaTauri in de pits parkeren met technische problemen, waarmee de Fransman de eerste uitvaller van de race is. Op dat moment gaat Stroll voorbij aan Magnussen voor plek drie. Één ronde later haalt ook Bottas de Deen in.
Er is een constante dreiging van regen, maar op een paar druppels na, waaien de buien over. In ronde 37 maakt Max zijn tweede pitstop. De Nederlander wisselt naar de harde band en hij behoudt zijn tweede plaats. Bottas is tijdens de stops voorbij gegaan aan Stroll voor P3. Nicolas Latifi spint in ronde 43, maar de Williams-coureur kan zonder problemen zijn weg vervolgen. Ondertussen loopt Bottas, die op de medium compound band rijdt, zienderogen in op Verstappen. De Fin weet echter niet tot een aanval te komen bij Verstappen. De Fin maakt in ronde 50 nog een stop voor harde banden en komt zo’n twintig seconden achter Max weer de baan op.
Op zijn nieuwe harde banden loopt Bottas direct met rasse schreden in op Verstappen. Met nog drie ronden te gaan, gaat Alexander Albon voorbij aan Sebastian Vettel voor P5. Op hetzelfde moment gaat Hamilton nogmaals naar de pits voor een nieuw setje softs om te proberen de snelste ronde te noteren. Hamilton gaat als winnaar over de streep en slaagt er bovendien in de snelste raceronde te noteren, wat hem nog een extra punt oplevert. Verstappen finisht als tweede, op de voet gevolgd door Bottas. Met zijn tweede podium van het seizoen, schuift Max met 33 punten op naar P3 in het kampioenschap. Tevens is het zijn 33e podium uit zijn Formule 1-carrière. Lance Stroll pakt een keurige vierde plaats voor Racing Point, terwijl Alexander Albon zich vanaf P13 op de grid naar voren knokt naar de vijfde plek. Vettel eindigt als zesde, terwijl Sergio Perez, Daniel Ricciardo, Kevin Magnussen en Carlos Sainz de top tien completeren.
(persbericht)