- FIA F3 race1 – Op een vochtige piste en met iedereen op slicks, werd het een rommelige race. Logan Sargeant (Prema) tikte al in de eerste bocht poleman Smolyar (ART) aan met heel wat geharrewar en gestrande wagens als gevolg. Safety car nummer 1 dus. Daarna zagen we, onder precaire gripomstandigheden, veel incidenten en breuk. Toen de motor van Lawson in de Hitech wagen het begaf en een oliespoor van ruim een kilometer achterliet, stopte de raceleiding de wedstrijd onder rode vlag.Na de herstart koos Théo Pourchaire het hazenpad en construeerde een dominante zege voor Oscar Piastri (Hitech), die zijn leiderpositie in het kampioenschap verstevigt. Logan Sargeant kon na zijn aanvankelijke problemen de derde plaats pakken. Aan de voet van het podium strandde het MP Motorsport team met Viscaal (met zijn beste resultaat) voor Verschoor. David Beckmann mag op de pole voor race2 morgen. Hij krijgt naast zich Clement Novalak, die liefst 17 posities goed maakte in deze race! Maar de grootste beker van de dag ging opnieuw naar de 16-jarige Franse tiener, Théo Pourchaire, met zijn tweede zege in vijf races. Piastri blijft ondertussen de leider in de tussenstand.
- FIA F2 race1 – Het werd een schoolboek versie van een F2 race. Korte stint op zacht rubber en dan harde banden, of een lange stint op hard en dan een sprintje op zacht? Dat was de vraag. Het antwoord werd geleverd door Robert Shwartzman en het Prema team. De Rus startte als elfde op harde banden, kende een goede start, reed P6 na de eerste ronde, navigeerde zich doorheen twee safetycar periodes, hield zijn banden op magistrale manier gezond en wisselde naar zacht rubber in de 28ste van de 37 ronden. Daarna was het zaak van zijn voorliggers in te halen, gemakkelijk met een tempo dat vier seconden per ronde hoger lag, en de zege binnen te halen. Shwartzman toonde waarom hij de leider in de tussenstand was, en breidde met deze zege die leiding verder uit. Naast hem op het podium zijn landgenoot Nikita Mazepin (Hitech), die vanaf de 16de positie een gelijkaardige strategie volgde, en zijn Prema teamgenoot Mick Schumacher, die het beste omsprong met de conventionele strategie (van zacht naar hard). Morgen is er nog de sprintrace op de middag
- Porsche Supercup – Dylan Pereira (BWT Lechner) zette na zijn tiende plaats in de vrije training orde op zaken tijdens de kwalificatiesessie. Hij haalde met 1’46″489 de pole voor het Martinet by Almeras duo Ayhancan Güven en Marvin Klein. Nog even meegeven dat Köhler (Lechner Racing Middle East) en Larry Ten Voorde (Team GP Elite) op de tweede startrij, eveneens in de 1’46” tijdenvork reden. Morgen is er de race, de derde van het seizoen.
foto: fiaformula2.com/media