Wat is dat nu met een volledig elektrische auto rijden? Om te weten hoe een leek dat ervaart, stuurden we voor de presentatie van de Polestar 2 niet onze vaste journalist, maar wel… de fotograaf om de kilometers af te malen. Tino Jacobs vertrok voor een missie zonder enige voorkennis en we vroegen hem ook alle vooroordelen in zijn fotostudio te laten. Het resultaat is interessant en verrassend.
Polestar is een autonoom merk uit de groep waartoe ook Volvo behoort en na een eerste hybride model is er nu met de Polestar 2 een is eerste volledig elektrische model. Vanaf nu komen er enkel nog EV’s onder de merknaam Polestar.
Alvorens we Tino op weg sturen, even de voornaamste elementen van de wagen: de Polestar 2 heeft een batterij van 78 kWh en vierwielaandrijving via de beide elektromotoren. Die zijn goed voor 408 pk en daarmee raak je 475 kilometer ver. 58.900 euro is dan weer de prijs van de Polestar 2. Later volgt nog een goedkopere versie, met een kleinere batterij, slechts één motor in plaats van twee en een prijs van rond de 40.000 euro.
We zijn op weg
“De eerste kilometers was het toch even wennen”, vertelt een verraste Tino Jacobs. “Van een handgeschakelde turbodiesel (van een vorige generatie) naar een volautomatische elektrische motor… Qua rijgevoel is dat een wereld van verschil. Bij het indrukken van het gaspedaal schiet de Polestar 2 ook als een speer weg, of je dat nu al rijdende doet of vanuit stilstand. Doseren is in eerste instantie dan ook de boodschap, ook om het verbruik in te tomen, want net zoals bij andere brandstoffen, bepaalt je rechtervoet hoe ver je raakt. Het remmen is ook een heel ander gegeven. Afremmen doe je door gas te lossen, druk je toch onbewust of uit gewoonte op je rempedaal, dan voer je praktisch een noodstop uit. Eenmaal je dat onder de knie hebt, staat het rempedaal er eigenlijk wat verloren bij. Tijdens het verdere verloop van de testdag werd de rem amper vijfmaal ingedrukt.”
Technologie
Na het oefenen met het one-pedal-systeem is het genieten geblazen! Als Tech junkie is onze fotograaf onmiddellijk in de ban van de grote middenconsole met het tablet en de integratie van de Google Assistent en Google Maps. “Met een simpele “Ok Google” roep je het volledige systeem aan. Met de Play Store kan je de wagen verder aanvullen of verbeteren. De 360° camera is van de betere kwaliteit. Voor manoeuvres en parkeren voorziet de Polestar 2 een zicht van bovenaan en het herkent alle mogelijke zichtbare en onzichtbare obstakels. Deze auto is state-of-the-art technologie en dat lust ik wel…”
Design
Ook op vlak van afwerking kan de Polestar 2 Tino bekoren. Het interieur (met het eerder al vermelde groot tabletscherm om alle boordfuncties te bedienen) is mooi en strak en is uitgewerkt met hoogwaardige materialen.
“Met de Volvo-zetels lijkt het alsof je in een directeursstoel zit. Ook aan de geluidsdemping werd veel aandacht besteed. Met een job langs het circuit is het zalig vertoeven in deze toch wel heel stille wagen! Het moet gezegd: De Polestar 2 en bij uitbreiding het elektrisch rijden beviel me heel goed. Zo goed zelfs dat ik toch een traantje wegpinkte toen ik de Polestar terug moest omruilen voor mijn vertrouwde Duitse break…”