Gedaan met de dagen van Groep 4 en Groep 2, en ook van Groep N en Groep A, van RC2 en RC1, en zelfs van R5, R2 en R3… Het FIA rallysysteem is ondertussen gemodelleerd in een piramidevorm en jawel, de benamingen werden nog maar eens gewijzigd.
foto: ©fia.com
De rangschikking gaat nu weer van hoog naar laag, met een onderverdeling naar gewicht per pk, waarbij het topje van de piramide de Rally 1 specificatie is, gebrandmerkt als de elite wagens. Kort gezegd: de WRC gespecifiëerde wagens. Uiteraard wordt dat nog gezellig in de komende jaren, wanneer het WRC overschakelt naar de nieuwe hybrides en er bijgevolg weer een aantal”Rally 1″ wagens op de markt zullen komen… die niet helemaal gelijk zullen zijn aan de Rally 1 wagens die we nu zien!
Wil u het voor het overige eenvoudig houden? Wel, de R5 wagens zijn nu “Rally 2”, de ‘performance’ wagens, met de nadruk op de prestaties. Dan volgen “Rally 3”, met het label ‘instap’ (access), hoewel het nog niet helemaal duidelijk is wat deze categorie zal behelzen. Tot daar zijn het allemaal vierwielaangedreven wagens. Eén categorie lager zijn er de tweewielaangedreven Rally 4 wagens, waar we de voormalige “R2” zien, gevolgd door de vroegere R1 wagens (eveneens tweewielaandrijving), nu dus de Rally 5. U volgt nog? Het zou volgens de FIA een eenvoudigere indeling zijn van de rallysport.
Babylonische spraakverwarring
Het gevaar bestaat natuurlijk dat mensen de “R” typering en de “Rally” typering gaan verwarren. Nogmaals een R5 wagen hoort bij Rally 2, en dus niet bij Rally 5! Vandaar ook dat de meeste constructeurs hun typebenamingen hebben gewijzigd en er nu “Rally 2” voorkomt in de aanduiding van de meeste rallywagens. Nog verwarrender is dat de term “Rally 2” tot voor kort werd gebruikt om een wagen aan te duiden die in meerdaagse evenementen had opgegeven op dag 1 maar reglementair mocht starten op de volgende wedstrijddagen (voor de nog ouderen onder ons: het systeem van de “superrally“). Welnu: dat systeem bestaat nog steeds, maar u kan dat nu “RAR” noemen, voor “Restarting after a Retirement“. En er is ook goed nieuws want de vorige klasse aanduiding die men ons wilde opleggen, de “Rally Car” (u herinnert zich RC1, RC2 enz…), die is gewoon uitwisselbaar met de nieuwe aanduiding. Dat brengt ons tot het volgende: als u leest over een Rally 2 wagen die meedingt in de Rally di Roma, dan gaat dat over een voormalige RC2, of over wat u tot voor kort een “R5” noemde. Simpel toch?
In een notendop…
Rally 1 = WRC specificatie = 4×4, Elite, 3.1 kg/pk
Rally 2 = voormalig R5 = 4×4, Performance, 4,2 kg/pk
Rally 3 = wat? = 4×4, Access , 5,6 kg/pk
Rally 4 = voormalig R2 = 2WD, Performance , 5,1 kg/pk
Rally 5 = voormalig R1 = 2WD, Access, 6,4 kg/pk