In 1995 debuteerde de Renault Spider voor het eerst op het autosalon van Genève. We blikken terug op deze unieke funcar, die vooral de expertise van Renault Sport wilde etaleren.
In de vroege jaren negentig behaalde het Renault-Williams team talloze F1- overwinningen en Renault zag de kans om dit succes uit te buiten door een echte sportwagen te lanceren. In 1990 toonde de constructeur een Laguna-concept car en het publiek liep duidelijk warm voor een roadster met een 4-cilinder middenmotor die voor het eerst de “Renault Sport”-badge droeg. Dit label staat inmiddels synoniem voor topprestaties. De Spider werd ontwikkeld in de Alpine-site van Dieppe en medio 1994 werd een eerste prototype getoond. Het gedurfde ontwerp was geïnspireerd op de Alpine A220 Cévennes, een rallywagen uit de jaren zeventig met een erg korte achterkant. Om gewicht te besparen, werd voor de structuur van de Spider aluminium gebruikt, waardoor hij slechts 930 kg op de weegschaal zette. Qua aandrijving koos men voor de tweeliter F7R motor van 150 pk die werd afgeleid van de krachtbron die in de Clio Williams en de Mégane Coupé 16V werd gebruikt.
Twee versies
Het grote publiek kreeg de Spider voor het eerst te zien op de autoshow van Genève in 1995, waar hij veel succes oogstte. Deze auto is uniek in de moderne autoindustrie en is verkrijgbaar in twee versies: één zonder voorruit en de andere met voorruit. Hoewel die laatste 35 kg meer weegt, werd de versie met voorruit het populairst, omdat die veel praktischer is voor dagelijks gebruik. De Spider is volledig met de hand gebouwd in de productiesite van Dieppe en is ontdaan van alle extra’s. Er is bijvoorbeeld geen verwarming als zodanig. Alleen via de koelradiator in het motorcompartiment, vlak achter de stoelen, kan je op koude dagen enkele graden winnen. Er is echter geen temperatuurregeling en ook een ABS-systeem ontbreekt. Door de korte wielbasis (2,34 m) vertoont de Spider overigens een bijzonder levendig rijgedrag.
Zeldzame vogel
Tussen 1995 en 1999 werden slechts 1.726 Spiders gebouwd, waaronder 80 Spider Trophy-exemplaren voor het gelijknamige Europese kampioenschap. Deze bijzondere wagen was niet bedoeld voor massaproductie omwille van zijn ronduit radicale filosofie. Hoewel er niet zoveel exemplaren van zijn verkocht, is dit model toch erg bekend. De Spider staat in ieders geheugen gegrift, zelfs 25 jaar na de lancering. Het was al bij de lancering een zeldzame auto en zelfs na een kwart eeuw doet hij nog steeds de hoofden van liefhebbers en verzamelaars draaien. Die laatsten kijken overigens ook op van de forse prijzen die voor de schaarse exemplaren worden gevraagd…
(persbericht: Renault België Luxemburg)