Onze landgenoot Grégoire Munster start binnen goed twee weken in de openingsmanche van het Europese rallykampioenschap in Rome. Hij zit er achter het stuur van een Hyundai i20 in Rally2-specificatie en met naast hem Louis Louka.
foto: fiaerc.com
Voor Munster wordt het een verandering, na zijn vorige Europese campagne op een Opel Adam R2. “Maar ik heb al ervaring met een R5“, legt hij uit. “Dit wordt mijn tweede rally op de Hyundai. We hebben nog wat kilometers nodig om wat meer ervaring op te doen met deze wagen. Iedere rally in het ERC is een uitdaging. Het zijn echt interessante wegen waarop de rally wordt verreden. Kenmerkend voor Rome is dat de eerste dag helemaal verschillend is van de tweede dag. De tweede dag is het parcours meer vloeiend, met brede banen terwijl de eerste dag proeven kent met smalle, hobbelige wegen. Het is een goede ervaring en er valt veel te leren.”
“Het is voor mij een mooie kans om de steun te krijgen van Hyundai, hun feedback te kennen en de steun van de ingenieurs te krijgen om zo mijn leercurve nog sneller te doen verlopen“, vertelt Munster, die nu deel uitmaakt van het Hyundai Junior Driver initiative. “We reden de Hyundai enkel nog maar in België, waar het gripniveau eerder laag is, vergeleken met rally’s in andere landen. We hebben nog niet de perfecte afstelling maar we zitten ook nog maar in de leerfase. Er schuilt heel wat potentieel in de wagen en we zijn heel benieuwd om uit te vissen wat het maximum is en hoe we dat volledig kunnen uitbuiten.”
Munster rijdt met BMA Autosport deze Rally di Roma Capitale. Of er meer Europese rally’s volgen is een open vraag. “Het is een mogelijkheid, maar onze focus ligt op het Belgische kampioenschap. Daarentegen willen we zoveel mogelijk kilometers rijden als kan in een internationale context.”