Volgend weekend gaat ook het MotoGP seizoen verder met zijn races. Het wordt een dubbelaffiche op de omloop van Jerez de la Frontera. En de kansen? Die liggen wijd open voor zowat iedereen…
(foto:motogp.com)
Even leek MotoGP te kunnen ontsnappen aan de Corona gekte, maar uiteindelijk haalden de problemen van de echte wereld ook het snelheidscircus op twee wielen in. In Qatar konden de Moto2 en Moto3 een eerste wedstrijd rijden. Zij waren al aanwezig en vielen dus naast de quarantaine maatregelen die even later verhinderden dat het MotoGP personeel de verplaatsing maakte. Daarna vielen de wedstrijden net als elders in de wereld, als dominostenen omver. Promotor Dorna en de FIM kwamen uiteindelijk met een compleet hertimmerde kalender, die tot nu toe twaalf wedstrijden telt (bekijk die hier), allen in Europa! Wat de laatste races buiten Europa betreft, dat is nog allemaal hangende. Argentinië, Thailand en Maleisië zijn nog kandidaat, maar of er daar nog zal gereden worden?
Ontvlambare transfertmarkt
Het lange tussenseizoen en de onzekerheid binnen teams en organisaties, zorgde voor een zeer zenuwachtige en snel oplaaiende transfertmarkt. Zeker nadat Dovizioso nog maar twee weken geleden bij een motocross ongeval zijn sleutelbeen brak, ontstond er onmiddellijk een geruchtenmolen die een vervanger voor de Italiaan bij Ducati diende aan te duiden. En dan was er Repsol Honda, dat achter de schermen veel mensen aansprak voor een contract in 2021, ook al had Alex, het jongere broertje van Marc Marquez, nog geen wedstrijdronde gereden onder zijn nieuwe contract als teamgenoot van Marc bij Honda. Uiteindelijk schoof alles op zijn plaats deze week, met Pol Espargaro die voor 2021-2022 bij Repsol Honda naast Marc Marquez zal rijden, en met Alex Marquez die naar LCR Honda verhuist en daar Cal Crutchlow van het zadel stoot. De nieuwe hamvraag is dan nu: waar gaat Crutchlow naartoe? En dan is er nog Yamaha, waar ook heel wat geruchten de ronde doen. Rossi zou het fabrieksteam verruilen voor het Petronas klantenteam, en Quartararo zou de omgekeerde beweging maken, richting fabrieksmotor naast Vinales (die trouwens al getekend heeft tot 2024).
Start in Jerez, 17-19 juli
Maar ondertussen zal er worden geracet in de opstelling zoals die was voorzien voor 2020. Hoe sterk zal Marc Marquez voor de dag komen op de Honda? En zal broertje Alex de perfecte teamgenoot zijn? Heeft Suzuki met Rins en Morbidelli de kloof gedicht? Wat kan wonderboy Quartararo, bij Petronas maar wel op de fabrieksfiets? Kan Rossi nog een rol spelen? En Vinales? En waar staan Ducati en Dovizioso in dit spel? Veel vragen, veel speculatie maar uiteindelijk slechts één antwoord, en dat wordt gegeven op zondag 19 juli, aan de finish in Jerez!