Voor fans van het FIA Formula 1 World Championship is het een vertrouwd gezicht: bij een ongeval op de baan of bij slechte weersomstandigheden leidt een Mercedes-AMG het veld van F1-bolides veilig over het circuit. Zo is het al 25 jaar. En al 20 jaar lang zit Bernd Mayländer achter het stuur van de Official FIA F1 Safety Car. Zelfs de kleurstelling van de auto – zilver met zwarte accenten – is altijd hetzelfde gebleven. Voor het seizoen 2020 verandert er echter het nodige. De 430 kW/585 pk sterke AMG GT R (brandstofverbruik gecombineerd: 12,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 284-282 g/km1) rijdt vanaf 2 juli aanstaande in een nieuwe look over de baan. De Safety Car ondersteunt op prominente wijze de Formule 1-campagne ‘WeRaceAsOne’ en draagt de regenboog-visual op de flanken en de motorkap. Het opvallende design symboliseert de betrokkenheid van de sport op het gebied van diversiteit en gelijkheid.
Wanneer de Formule 1 komend weekend weer van start gaat in Oostenrijk, zal het van de gelegenheid gebruik maken om mensen over de hele wereld te bedanken voor hun kracht en veerkracht tijdens de wereldwijde COVID-19 pandemie. Tevens sluit het kampioenschap de gelederen in de strijd tegen racisme en onderstreept het zijn toewijding om ongelijkheid binnen de Formule 1 aan te pakken.
Als teken van deze betrokkenheid worden alle Formule 1-bolides en het circuit zelf voorzien van regenboogvisuals en de hashtag #WeRaceAsOne. De regenboog werd gekozen, omdat die is uitgegroeid tot een symbool dat internationaal wordt gebruikt om groepen mensen samen te brengen.
Naast de ‘WeRaceAsOne’ campagne wordt de oproep ‘Drive Safely’ gevisualiseerd op de motorkap van de Official FIA F1 Safety Car. Het is een oproep voor fans die de race thuis op tv of via een livestream volgen, om altijd voorzichtig en alert te rijden. Bernd Mayländers ‘auto van de zaak’ draagt tevens de hashtag #PurposeDriven, om de toewijding van de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) op het gebied van veiligheid, duurzaamheid, gendergelijkheid en diversiteit te benadrukken. Tevens vraagt de auto aandacht voor de FIA Action for Road Safety, via uitingen op het dak en op het kofferdeksel van de auto.
In technisch opzicht blijft de Official FIA F1 Safety Car echter ongewijzigd: de frontmiddenmotor met transaxleconstructie, de krachtige 4,0 liter V8-biturbomotor, het geavanceerde onderstel, de actieve aerodynamica en de intelligente lichtgewichtconstructie vormen de basis voor een bijzonder hoge rijdynamiek. Tot de optionele uitrustingen behoren het AMG TRACK PACK met een systeem tegen het over de kop slaan en het high-performance keramisch remsysteem met composietremschijven.
[1] De vermelde waarden zijn vastgelegd volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 1 van de Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend aan de hand van deze waarden.
De AMG GT R is bij uitstek geschikt voor zijn zware job in de koningsklasse van de autosport. De eisen die de FIA stelt aan de Official FIA F1 Safety Car zijn hoog. Hij moet in staat zijn een hoge minimumsnelheid te handhaven, zodat de banden en remmen van de Formule 1-bolides niet te veel afkoelen en de motoren niet oververhit raken. Met een topsnelheid van 318 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 3,6 seconden is dat een eenvoudige taak voor de AMG GT R.
Naast de Safety Car staat de Mercedes-AMG C 63 S Estate (brandstofverbruik gecombineerd: 10,0-9,3 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 229-214 g/km1) klaar voor noodgevallen als Official FIA F1 Medical Car van het FIA Formula 1 World Championship. Ook deze Medical Car heeft een nieuw design gekregen.
(persbericht)