Dit weekend start het F1 wereldkampioenschap met een door COVID-19 geheel hertekende kalender. De F1 weekends komen met de ingebakken toeleveringscategorieën: de Formule 3 en de Formule 2. En dit is wat u daar zeker over moet weten…
(foto: fiaformula2.com/@LAT)
Als er al volop strijd zal zijn in de F3, dan is het voorspellen van een race-uitslag, laat staan een kampioenschap, onbegonnen werk in de Formule 2. De wachtkamer naar de F1 is bij uitstek de verzamelplaats van doorgewinterde routiniers, rijzende sterren en alle andere rijders die onderweg meer dan hun kunnen hebben bewezen. Elf teams, telkens met een bezetting van twee rijders, kruisen de degens. En het begint allemaal dit weekend in Oostenrijk.
HWA Racelab en Hitech als nieuwkomers, Russen prominent aanwezig
HWA Racelab nam de plaats in van Arden, dat eind vorig seizoen te kennen gaf zich uit de Formule 2 terug te trekken. Bovendien werd de kandidatuur aanvaard van Hitech, waardoor het totaal aan teams nu op elf uitkomt. HWA Racelab, het Mercedes Junior team zeg maar, lijfde de Rus Anton Markelov en Giuliano Alesi in. Hitech haalde Nikita Mazepin (de Rus wordt ook gekoppeld aan een zitje bij Williams) en routinier Luca Ghiotto binnen, ook al had de Italiaan vorig seizoen gezegd definitief te stoppen met eenzitters. Het kan dus verkeren. Zij moeten het opnemen tegen enkele sterke combinaties. Zoals Prema Racing, waar alle ogen gericht zijn op wat Mick Schumacher, zoon van…, dit seizoen zal presteren. Hij zal in ieder geval eerst moeten afrekenen met nog een andere Rus, Robert Shwarzman, winnaar van de Toyota Racing Series in 2018 en FIA F3 kampioen in 2019. De man uit St-Petersburg zit dus op een steile klim naar de top! En dan is er nog altijd ART Grand Prix. De Fransen horen steeds bij de koplopers en dat zal ook dit seizoen niet anders zijn met het duo Marcus Armstrong, de veelbelovende Nieuw-Zeelander, en de snelle Deen Christian Lundgaard.
En voor het overige kan zowat iedereen in het startveld een bod doen op raceoverwinningen en pole positions, want onderschat zeker rijders als de Indonesiër Gelael, de Britten Ticktum, Ilott en Aitken, de Chinees Zhou, de Indiër Daruvala, de Zwitser Délétraz, Pedro Piquet (zoon van…), de Japanse routinier Matsushita en het nieuwe Japanse wonderkind Tsunoda niet.
Met 18-inch wielen
Dit seizoen zal F2 met argusogen gevolgd worden door de F1 teams want met een jaartje voorsprong op de F1 zullen de F2 bolides de grotere 18-inch wielvelgen gebruiken met de bijhorende Pirelli rubbers. Voor het overige blijft alles bij het oude. De rijders en teams krijgen een drie kwartier durende vrije training op vrijdag en een kwalificatiesessie. Op zaterdag is er een eerste race, waarin een verplichte pitstop dient te worden genomen. Op zondag is er de “sprintrace”, zonder verplichte pitstop. De bolides blijven de Dallara chassis met turbo-aangedreven 3.4 liter V6 Mecachrome en moderne aardigheden als een DRS systeem. Het geeft de rijders 620 pk waarmee ze in 2.9 seconden de 100 km/u bereiken en in Monza vlot 335 km/u als top laten registreren. Bovendien kunnen de wagens met 570 Nm aan koppel omzeggens de stenen uit de straat trekken. Zonder Belgen aan de start en ook zonder veel televisie-aandacht zal u als autosportfan vooral uw gading moeten zoeken in de streaming media op het internet.
FIA F2 voorlopige kalender:
03-05 juli: Spielberg
10-12 juli: Spielberg
17-19 juli: Budapest
31-02 augustus: Silverstone
07-09 augustus: Silverstone
14-16 augustus: Barcelona
28-30 augustus: Spa-Francorchamps
04-06 september: Monza
De volledige deelnemerslijst:
https://www.fiaformula2.com/Teams-and-Drivers