Home > #Hoofdnieuws > 7 dagen om te overtuigen: VW Golf 1.5 eTSI, Mercedes C300 de en BMW 330e

7 dagen om te overtuigen: VW Golf 1.5 eTSI, Mercedes C300 de en BMW 330e

De diverse autoconstructeurs zijn op zoek naar antwoorden op de maatschappelijke vragen rond uitstoot en verbruik. Ook Autosportwereld.be volgt de tendensen, maar als er één ding zeker is, dan is het wel het feit dat niemand zeker weet welke richting het nu echt uit moet. Wij reden de afgelopen weken met een aantal wagens, van diverse Duitse constructeurs en voelden hun specifieke oplossingen aan de tand.

VW Golf 1.5 eTSI – Uiteraard is een nieuwe generatie van de onvolprezen VW Golf op zich al een evenement in het autolandschap. Waar Volkswagen met de ID.3 de elektrische auto wil heruitvinden, is deze VW Golf 1.5 eTSI de meest conventionele van ons testtrio. Het is een benzinemotor van 150 pk met een mild hybrid-systeem van 48 volt en de bijhorende starter-generator waardoor het verbruik van de verbrandingsmotor zou moeten verminderen. We namen de proef op de som en inderdaad, mits defensief rijden, kwamen we met deze Golf regelmatig uit onder de 6 liter per 100 kilometer, wat voor een degelijke familiewagen met 150 pk en een benzinemotor, echt wel sterk is. We haalden zelfs een dagrit van 500 kilometer met een verbruik van 5,3 liter! Opvallend was het verschil tussen bijvoorbeeld 120 km/u en 130 km/u als constante snelheid op de autostrade, dat scheelde al snel een halve liter per 100 kilometer, of als u er 20.000 per jaar afmaalt, zo’n 100 liter of twee tankbeurten. Daar kan u alvast al eens goed mee gaan tafelen. Verder viel de DSG-versnellingsbak enorm mee, maar zaten er in de nieuwe VW Golf iets te veel veiligheidsnufjes die dan ook nog eens overijverig waren. Maar verder doet de Golf wat ie moet doen en al generaties doet.

Mercedes C300 de Break – de verrassing van onze triotest was zonder meer de Mercedes C300 de Break. Deze, inderdaad u leest het goed, hybride diesel, is de combinatie van twee ideale werelden. De 2-liter dieselmotor van deze Mercedes is op zich al het neusje van de dieselzalm, met een zeer laag verbruik en daar koppelt de Duitse constructeur nog eens een elektromotor van 122 pk aan. Deze elektrische energiebron is goed voor 40 kilometer uitstoot-vrij rijden, en als u het goed aanpakt zelfs bijna 50. Want één ding vereist deze wagen wel… intelligent rijden. Als de bestuurder optimaal gebruik maakt van de diverse rijmodi, dan raak je behoorlijk ver. Wij kwamen geregeld aan een gemiddeld gemiddeld dieselverbruik dat rond de drie liter schommelde. Verder biedt deze Duitse veelrijder alles wat je van een Mercedes verwacht: comfort, rijplezier en kwaliteit. Wie een prijsklasse hoger kan gaan dan de VW Golf, met in achtname van het fiscale voordeel, maakt met deze wagen een bijzonder goede keuze. Bovendien levert Mercedes het bewijs dat we de dieselmotor nog niet mogen afschrijven…

BMW 330e – waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. BMW biedt sinds een aantal maanden ook de Touring-versie aan van de hybride 3 Reeks, maar ons kon de wagen niet overtuigen. Deze optie is een 2-liter benzinemotor van 184 pk, gekoppeld aan een elektromotor om uit te komen op goed 250 pk. Hoe we ook probeerden, het verbruik onder de 7 liter krijgen was aartsmoeilijk en dat is net de bedoeling van dit soort wagens. Bovendien vinden we in de 2 Reeks, toch nog steeds een succesnummer voor de Beierse constructeur, niet meer de ‘freude am fahren’ die we in het verleden wel in de BMW 3 Reeks vonden.