Home > #Hoofdnieuws > Le Mans 24 Virtual: terugblik van WRT

Le Mans 24 Virtual: terugblik van WRT

Door het uitstellen van de 24 Uur van Le Mans naar september, stond afgelopen weekend de virtuele variant van de wedstrijd in de Sarthe in de schijnwerpers. Bij een eerste deelname aan een grote wedstrijd in het simracen heeft het e-Team WRT bewezen dat het kan wedijveren met de top.

Foto ©: Xynamic Automotive Photography

In de kwalificaties liet Arne Schoonvliet een opvallende tweede tijd optekenen op de proto #30 van e-Team WRT. De Zuid-Afrikaan Kelvin van der Linde nam in de aanvangsfase van de wedstrijd bijna anderhalf uur lang het commando alvorens hij door… een technisch probleem (een falende Internetverbinding) moest halt houden op de piste en de Belgische bolide daardoor terugviel tot de 26ste plaats op meer dan een volle ronde van de leiders. Nadien liet het kwartet bestaande uit Kelvin van der Linde, Dries Vanthoor, Fabrice Cornelis en Arne Schoonvliet opnieuw scherpe chrono’s noteren. Een nieuw IT-probleem was echter echter de doodsteek. Uiteindelijk besloot het viertal de dubbele race rond de klok op de zevende plaats.

Dit was een eerste stap voor ons”, bevestigt Frédéric Colaux, de Team Manager van het e-Team WRT. “En we hebben duidelijk nog veel te leren. Eerst en vooral wil ik het schitterende werk van de ACO en het FIA WEC benadrukken. Zij hebben een race op poten gezet die de 24 Uur van Le Mans en simracing in het algemeen in de schijnwerpers plaatsten. De feedback die we kregen van de vele autosportliefhebbers bewijst dat. Het is een volledig nieuwe wereld en helaas hebben we meerdere technische problemen – in dit geval gaat dat dan over informaticaproblemen en niet over mechanische problemen – gekend, zowel bij onze rijders als op vlak van simulatorplatform die ons ervan weerhielden om voor de ereplaatsen te strijden, terwijl we duidelijk wel het potentieel daartoe in huis hadden. Het was hoe dan ook een geweldige ervaring voor ons kleine team. We zullen zonder twijfel de koppen bij elkaar steken voor een debriefing, waarna we gaan kijken wat de toekomst kan brengen op dit vlak.

We zijn tijdens de race helaas niet gespaard gebleven van pech”, bevestigt Dries Vanthoor. “Eerst kreeg Kelvin problemen met zijn internetverbinding. Vervolgens was ons tempo zeer goed, maar opnieuw kregen we te maken met enkele bugs. We hebben een onvermijdbaar ongeval gehad met een wagen voor ons die totaal onlogisch remde. Om de opgelopen schade te herstellen, hebben we nog eens een extra ronde achterstand opgelopen. Niettemin zijn er ook heel wat positieve elementen: we hebben veel en hard gewerkt met de ingenieurs bij WRT en we waren een van de snelste deelnemers. Mijn felicitaties dus aan het team om even professioneel gewerkt te hebben als in de realiteit! Ik hoop dat we in de toekomst opnieuw kunnen deelnemen aan deze 24 Uur van Le Mans… vooral in het echte leven. In afwachting van onze terugkeer naar de circuits hebben we ons in elk geval goed geamuseerd.

Fabrice Cornelis, een gekende naam in de Belgische e-sportwereld, won in het verleden reeds een virtuele editie van de 24 Uur van Le Mans. Twee rondjes rond de klok afwerken met WRT, was echter nieuw voor de 20-jarige jongeman. “Kelvin de leiding zien nemen in het begin van de race was simpelweg geweldig”, vertelt hij. “Helaas moesten we na IT-problemen achteraan het veld herbeginnen. Gezien ons tempo hadden we zeker de zege kunnen viseren… Maar we hebben spijtig genoeg te vaak pech gekend. Ik vond het samenwerken met de WRT-ingenieurs geweldig, zij hebben echt fantastisch werk geleverd. Zevende finishen is niet slecht, maar zonder problemen hadden we hoger kunnen eindigen.

Arne Schoonvliet zette de tweede tijd neer tijdens de kwalificaties en ook hij gaf zijn visitekaartje af in de wereld van het simracen. “Wat een prachtig avontuur!”, blikt hij terug. “Het resultaat tijdens de trainingen was top, uiteraard, en in de wedstrijd hebben we bewezen dat we het ritme hadden om te winnen. Het lot besliste evenwel anders. Maar ik wil Team WRT bedanken om in ons, in Fabrice en mij, te geloven om hun twee echte rijders te flankeren.