Home > #Hoofdnieuws > Portimao 24: Autosportwereld.be sprak met de familie Baert

Portimao 24: Autosportwereld.be sprak met de familie Baert

Dit weekend wordt voor het eerst sinds lang in Europa weer op circuit geracet. De 24 Uur van Portimao, een organisatie van Creventic, is het tweede startschot van het raceseizoen op het oude continent en we treffen er ook een aantal Belgen aan. Comtoyou Racing is één van de vier Belgische teams en de Brabantse formatie doet het met een Audi LMS TCR, met onder meer Nicolas Baert achter het stuur. Autosportwereld.be sprak voor afreizen af met vader en zoon… voor een scherm uiteraard.

Nicolas Baert, 18, heeft een korte ervaring in de F4 en kiest nu bewust voor de toerwagens, en dit weekend meteen ook voor het langere werk. “Ik heb eerder al de 25 Uur VW Fun Cup gereden en dus helemaal nieuw is het voor mij niet en uiteindelijk kan ik zo heel wat uren rijden als voorbereiding op de TCR Europe. Dus ik verwacht niet al te veel problemen, ook niet met het ’s nachts rijden. Uiteraard is het nieuw voor mij, maar mijn twee ervaren teamgenoten, Tom Coronel en Nathanael Berthon, zullen me ook het één en ander kunnen bijbrengen.

De wedstrijd in Portugal zal echter geen gewone race zijn, maar de eerste in het corona-tijdperk, met heel wat beperkingen. Zo is het publiek niet welkom, net zomin als de pers en ook de teams moeten zich aan strenge regels houden. Vader Jean-Michel Baert vat samen: “Om te beginnen ga ik zelf niet, deels uit voorzichtigheid, maar ook omdat ik vrijdag jarig ben (lacht). De rijders mogen uiteraard aanwezig zijn, samen met één ‘begeleider’. Verder mogen er maar drie mensen in de pitlane werken, aangevuld met één iemand aan de tankzone of vier medewerkers per wagen en nog twee extra personen in de box, zoals een ingenieur. Uiteraard draagt iedereen maskers, moeten we alcoholspray gebruiken en opvallend, als je op het podium staat, mag je maar één persoon afvaardigen. Vreemd genoeg heeft dat ook een klein voordeel, met name de budgetten die beperkter zijn. Dat is sowieso een beweging die zal versterkt worden door deze crisis. Zonder dat we aan kwaliteit willen inleveren, moeten de budgetten onder controle blijven. We gaan in de toekomst minder en minder constructeurs in de autosport zien, om meerdere redenen en we gaan dus naar customer racing, (klantensport) en daar is de voorwaarde heel duidelijk: de teams moeten de nodige budgetten vinden om de wagens in te zetten. Alles wijst in die richting, kijk maar naar TCR, maar ook GT3 enz.

Voor Comtoyou verloopt de toekomst in eerste instantie via de toerwagens, met TCR, “wat een bewuste keuze is. Wij zijn niet zelf F4 gaan doen, maar Nicolas heeft elders gereden, nu onze wegen samenlopen, zetten wij zijn wagen wel in”, gaat vader Baert verder. “We focussen ons op TCR, maar kijken ondertussen uit naar andere pistes, mogelijk de elektrische TCR.

Van elektrisch naar virtueel, is niet eens zo’n gekke stap en dan belanden we uiteraard bij het virtuele racen, dat de laatste maanden enorm aan populariteit gewonnen heeft. Waar vader Jean-Michel vooral geleerd heeft het virtuele racen te waarderen, “vooral omdat er mensen meereden die ik kende en eerlijk, ik heb genoten van de finale van de Formula E”, heeft zijn zoon veel geracet, onder meer in de virtuele TCR. “Dat was voor mij een schitterende kans om op een onverwachte manier heel wat ervaring op te doen”, vertelt hij. “Je leert de circuits kennen, je tegenstrevers en dus was dat voor mij niet een zo negatief. Het was wel goed dat ze de kampioenschappen splitsten in de ‘echte’ rijders en de gamers, want dat is echt niet hetzelfde. Om je een voorbeeld te geven, wij hebben soms ‘moeite’ om van de ideale rijlijn af te gaan omdat daar vuil ligt… Maar dat is natuurlijk niet zo op een console… Het is echt een andere ingesteldheid en daarom is het goed dat het opgesplitst wordt. Ik kan me wel vinden in wat Stoffel Vandoorne zegt, dat het wel iets meer relax is, want je rijdt uiteraard ‘maar’ op een console, een crash heeft inderdaad niet dezelfde gevolgen als op een echt circuit…

Het tijdschema van Portimao vindt u hier en de deelnemerslijst hier