Home > Industrie > Ford voegt Fiesta Mild Hybrid toe aan geëlektrificeerd gamma

Ford voegt Fiesta Mild Hybrid toe aan geëlektrificeerd gamma

Ford kondigde vandaag aan dat de Fiesta – zijn populaire compacte hatchback en meest verkochte model in Europa – voortaan kan worden besteld met een geëlektrificeerde aandrijving.

De EcoBoost Hybrid-motoren van het merk zullen Fiesta-bestuurders overtuigen door het brandstofverbruik te verlagen en Fords typische rijplezier aan te vullen met krachtigere, alertere prestaties en hernemingen.

De mild hybrid-technologie met 48V-batterij gaat hand in hand met geavanceerde nieuwe rijhulpsystemen zoals de Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Speed Sign Recognition, ontwikkeld om stress op snelwegen en in de stad tegen te gaan.

“Door de EcoBoost Hybrid-technologie toe te voegen aan de ongeëvenaarde rijdynamiek van de Fiesta, genieten klanten nog meer vermogen en geraken ze nog verder met een volle tank”,
aldus Roelant de Waard, vice president, Marketing, Sales & Service bij Ford of Europe. “Met de Fiesta EcoBoost Hybrid zal Ford meer bestuurders dan ooit kunnen laten genieten van de voordelen van een geëlektrificeerde aandrijving.”

Ford engageert zich om van elke personenwagen die het merk op de Europese markt brengt een geëlektrificeerde versie aan te bieden. Tegen eind 2021 zal het gamma geëlektrificeerde modellen in Europa worden uitgebreid tot achttien.

Ook de niet-hybride krachtbronnen van de Fiesta werden verder verbeterd met de nieuwste 1,0-liter EcoBoost-benzinemotor en een nieuwe zeventrapsautomaat met dubbele koppeling om het verbruik en de CO2-emissies te optimaliseren.

Bovendien is de Fiesta nu meer geconnecteerd dan ooit tevoren dankzij de introductie van een standaard FordPass Connect-modem en de mobiele FordPass-app, met diverse functies die de ervaring voor eigenaars eenvoudiger en aangenamer maken. Het gediversifieerde Ford Fiesta-gamma omvat de stijlvolle Fiesta Trend en Fiesta Titanium, de Fiesta Active cross-over met SUV-accenten, de sportieve Fiesta ST-Line en de hoogwaardige Fiesta Vignale, naargelang de versie verkrijgbaar met drie en/of vijf deuren. In 2019 verkocht Ford 227.100 Fiesta’s in Europa.

Efficiëntie van de EcoBoost Hybrid-aandrijving

Fiesta-bestuurders kunnen voortaan genieten van Fords geavanceerde EcoBoost Hybridtechnologie, die eind 2019 voor het eerst werd geïntroduceerd op de cross-over Ford Puma. De Fiesta EcoBoost Hybrid-modellen zijn verkrijgbaar met vermogens van 125 en 155 pk en beschikken over een riemaangedreven startmotor/generator (BISG). Die laatste vervangt de klassieke alternator om tijdens het remmen en vertragen energie te recupereren die normaal verloren gaat en zo de luchtgekoelde lithium-ionbatterij van 48 volt op te laden.

De BISG fungeert tevens als elektromotor en werkt samen met de benzinemotor. Hij gebruikt de opgeslagen energie om tijdens normale rij- en acceleratiefasen extra koppel te leveren en de elektrische randsystemen aan te drijven.

Het intelligente, zelfregelende ‘mild hybrid’-systeem analyseert voortdurend hoe de wagen wordt gebruikt om te bepalen wanneer en hoe intensief de batterij moet worden opgeladen om ze optimaal te benutten en wanneer de opgeslagen batterijstroom moet worden gebruikt.

De BISG stelde de Ford-ingenieurs ook in staat om de compressieverhouding van de 1.0 Ecoboost-motor te verlagen en een grotere turbocompressor te gebruiken om het vermogen te verhogen en turbolag tegen te gaan door koppelaanvulling en door de motor sneller te laten draaien om de respons van de turbo op peil te houden. De krachtigere BISG maakt het ook mogelijk om de ‘Auto Start-Stop’-functie van de Fiesta EcoBoost Hybrid in een bredere waaier van omstandigheden te gebruiken om nog meer brandstof te besparen. Zo wordt de benzinemotor ook uitgeschakeld wanneer de wagen uitbolt bij snelheden van minder dan 25 km/u en zelfs wanneer de auto in versnelling staat met het koppelingspedaal ingetrapt.

Zowel de Fiesta EcoBoost Hybrid als de klassieke benzinemotoren met vermogens van 95 en 125 pk gebruiken nu de nieuwste generatie van de meermaals bekroonde 1,0-liter EcoBoostmotor met cilinderuitschakeling.

Deze technologie dringt het brandstofverbruik nog verder terug door een van de cilinders automatisch uit te schakelen wanneer de volledige cilinderinhoud niet nodig is, zoals bij het uitbollen of bij kruissnelheden met een lichte motorbelasting. De cilinder in kwestie kan in 14 milliseconden worden uit- of ingeschakeld zonder aan prestaties of verfijning in te boeten.

De 125 pk sterke 1,0-liter EcoBoost-motor van de Fiesta kan voortaan ook worden besteld met een nieuwe zeventrapsautomaat met dubbele koppeling die naadloos schakelt om het raffinement en de zuinigheid tot 15 procent te verbeteren in vergelijking met de vroegere 100 pk sterke 1,0-liter EcoBoost-motor met zestrapsautomaat (NEDC-cyclus) – en dat ondanks het 25 procent hogere vermogen. Een 1,5-liter TDCi-dieselmotor met 85 pk is eveneens verkrijgbaar voor bestuurders die veel kilometers afleggen.

Geavanceerde en geconnecteerde Fiesta

Diverse technologieën die voor het eerst in de Fiesta worden geïntroduceerd, zorgen voor een meer geraffineerde, ontspannende en geconnecteerde rijervaring. Ze helpen bestuurders om stop-startverkeer en snelwegverkeer met meer vertrouwen aan te vatten.

De optionele systemen Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go en Speed Sign Recognition helpen de wagen om een comfortabele rijafstand aan te houden ten opzichte van voorliggers. Het systeem gaat ook stress tijdens lange ritten tegen en kan de rijsnelheid aanpassen aan de geldende beperkingen door snelheidsborden naast en boven de weg te lezen.

Dankzij de functie Stop & Go – enkel beschikbaar in combinatie met de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling – kan het ACC-systeem de auto volledig tot stilstand brengen in stopstartverkeer en automatisch weer laten vertrekken wanneer hij minder dan 3 seconden heeft stilgestaan. Wanneer de auto langer dan 3 seconden heeft stilgestaan, kan de bestuurder op een knop op het stuur drukken of zachtjes op het gaspedaal duwen om terug te vertrekken.

Met de standaard FordPass Connect-modem kunnen klanten bepaalde voertuigfuncties vanop afstand bedienen door middel van een mobiel datasignaal. Zo kunnen ze sneller en comfortabeler ritten plannen met live verkeersupdates voor het optionele navigatiesysteem. Ook kunnen ze de mobiele FordPass-app gebruiken om de deuren te ontgrendelen, Remote Start4 activeren bij Fiesta’s met zeventrapsautomaat, de positie van de auto opzoeken en Vehicle Status gebruiken om het brandstofpeil, de alarmstatus, de bandenspanning, de levensduur van de olie enz. te controleren.

Het communicatie- en entertainmentsysteem SYNC 3 5 werd eveneens opgewaardeerd om het intuïtiever en gebruiksvriendelijker te maken. Zo kreeg het een nieuwe gebruikersinterface met grotere knoppen op het 8″-aanraakkleurenscherm. De compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto™ blijft gratis inbegrepen. Ook is er een nieuwe draadloze smartphonelader verkrijgbaar, zodat inzittenden hun smartphone moeiteloos kunnen opladen onderweg.

“De Fiesta laat zich nu eenvoudiger besturen dan ooit en met technologieën zoals FordPass Connect en de draadloze smartphonelader toont hij zich tevens erg gebruiksvriendelijk”, aldus de Waard.

Fiesta Van Mild Hybrid

De nieuwe Fiesta Van wordt vanaf augustus verkrijgbaar en zal worden aangedreven door Fords geavanceerde EcoBoost Hybrid-aandrijflijn met 48V-batterij. Hij werd ontwikkeld om eigenaars en gebruikers responsieve benzinemotoren te bieden in combinatie met lagere gebruikskosten in de stad. Fords 125 pk sterke 1,0-liter EcoBoost Hybrid-aandrijving biedt benzinerijders een meeslepend alternatief, met een lager brandstofverbruik dankzij het elektrische koppel tot 24 Nm en betere prestaties (tot 50 Nm aan elektrisch koppel bij lage toerentallen).

Met de Fiesta Van EcoBoost Hybrid krijgen bestuurders bovendien toegang tot zones waar dieselvoertuigen slechts beperkt of helemaal niet in mogen. Het ‘mild hybrid’-systeem heeft geen invloed op de 1,0 m³ grote laadruimte van de Fiesta Van en het laadvermogen bedraagt 531 kg.

(persbericht)