Slecht nieuws, daar worden we in de autosport de komende maanden maar beter gewoon aan. Niet dat alles per se de slechte kant zal uitgaan, maar het is uiteraard een certitude dat de huidige economische malaise de autosport niet zal sparen. Echter het glas is niet altijd halfleeg en crisissen bieden ook altijd kansen om de zaken anders en mogelijk beter te doen.
De aankondiging dat Porsche er in de VS, of toch in de klasse GTE in de VS, mee ophoudt kwam gisteren als een verrassing voor veel fans en volgers. Zet echter even een paar stappen terug en bekijk de situatie rustig. De GTE-klasse is een peperdure klasse die dezelfde of zelfs grotere budgetten vereist als LMP2 en waarmee je nog steeds niet verder komt dat een zege in een klasse. Toyota wint Le Mans en niet Porsche, Ferrari of Aston Martin. Bovendien bestaat er wereldwijd al vele jaren een schitterend alternatief voor de GTE’s, een alternatief dat de helft tot een derde goedkoper is en waar meer dan tien constructeurs bolides voor aanbieden: de klasse GT3 of GTD in de VS.
Is het dan zo verwonderlijk dat constructeurs één voor één uit de GTE stappen? Na BMW en Ford, geeft nu dus ook Porsche (in de VS althans) de pijp aan Maarten. Blijven over: Porsche en Aston Martin in het FIA WEC, Corvette (in de VS) en Ferrari op de twee fronten. Stilaan wordt de spoeling dus erg dun, terwijl de meeste van de merken in GTE een perfect alternatief in GT3 hebben, dat nogmaals, veel goedkoper is. Bovendien zijn de mogelijkheden om de producten te commercialiseren vele malen groter. Ondertussen hebben goed 20 constructeurs een GT3 gebouwd en zijn er wereldwijd al enkele honderden, zo niet duizenden van verkocht. Last but not least moet een GT3 vandaag, op vlak van prestaties, amper nog voor een GTE onderdoen.
GT3 zou dus een perfect alternatief voor de GTE kunnen zijn en dan heb je morgen niet drie of vier constructeurs aan de start in pakweg Le Mans, maar wel acht of 10. Stel u voor: Bentley, Mercedes, Honda en McLaren, die de klassieke merken als Porsche, Ferrari, BMW en Aston vervoegen. Echter dat is nog niet alles. Enkele maanden geleden hadden de IMSA en de ACO het zeer mooie idee om naast de hypercars een tweede ‘top’ prototypeklasse in het leven te roepen: de LMDh. In de toekomst zal de topcategorie in FIA WEC en IMSA dus open staan voor zowel LMDh als de Le Mans Hypercar en beide categorieën kunnen dus in Daytona, Le Mans en Sebring strijden voor de zege, zoals dat vroeger ook het geval is geweest. Kostenreductie is één van de pijlers van de LMDh en dat spreekt ondertussen diverse constructeurs aan, waaronder Peugeot, Ferrari, maar ook Porsche. En laat LMDh nu ook net de mogelijkheid bieden om opnieuw aan ‘kundensport’ te doen, dus het verkopen van wagen aan privéteams. Herinner u de tientallen Porsche 956 en 962 die overal ter wereld aan het werk waren? Wel met LMDh kan dat ook en misschien schuilt daarin wel een deel van het antwoord waarom Porsche niet meer in de GTE in de VS start. Laten we dus niet wanhopen, maar verder vooruit kijken en hopen dat deze crisis tot nieuwe inzichten leidt, die de autosport alleen maar beter maken.