Mercedes-AMG blijft zijn merkidentiteit systematisch versterken. De nieuwe E 53 4MATIC+ Coupé en Cabriolet (gecombineerd brandstofverbruik: 9,1-8,9 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 209-204 g/km) beschikken nu ook over de kenmerkende AMG-specifieke grille met verticale lamellen. Zijn A-vormige ontwerp en de vlakkere full led-koplampen zorgen voor een krachtige uitstraling die de breedte benadrukt. Ook de nieuw vormgegeven voorbumper in A-vleugeldesign heeft een positieve uitwerking op het totaalplaatje. Het interieur is eveneens grondig verbeterd en toont nog meer verwantschap met de overige AMG-modellen. Grote displays, het nieuwe AMG Performance stuurwiel en het MBUX infotainmentsysteem met AMG-specifieke functies en displays zorgen voor de karakteristieke Performance Luxury-ambiance.
De geëlektrificeerde 3,0-liter motor met dubbele turbo-oplading via een uitlaatgasturbo levert een vermogen van 320 kW (435 pk) en produceert een maximumkoppel van 520 Nm. De EQ Boost startdynamo levert kortstondig 16 kW vermogen plus 250 Nm extra koppel en voorziet ook het 48 volt boordsysteem van stroom. Andere hoogtepunten van de nieuwe modellen zijn de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+.
“In navolging van de Limousine en Estate bieden onze nieuwe E 53 4MATIC+ modellen ook een perfecte synthese van prestaties, elegantie en comfort als coupé en cabriolet. Met specifieke wijzigingen voor het exterieur en interieur hebben we de merkidentiteit enigszins aangescherpt en we blijven de vernieuwing van onze gehele E-Klasse-familie stap voor stap doorvoeren. Voor lifestyle-georiënteerde klantgroepen die hoge eisen stellen aan prestaties en efficiëntie zijn beide tweedeursmodellen uit Affalterbach het perfecte aanbod,” zegt Tobias Moers, directievoorzitter van Mercedes-AMG GmbH.
Volledig gerestyled, opvallende voorkant, ronde dubbele uitlaatsierstukken en nieuwe kleuren
Het ontwerp van de voorzijde is volledig nieuw en versterkt de AMG-familieband. Het belangrijkste kenmerk is de AMG-specifieke grille met twaalf verticale lamellen waarover de E 53 4MATIC+ Coupé en Cabriolet voortaan beschikken. Het A-vormige ontwerp van het front, dat naar beneden toe breder wordt, en de vlakkere, scherper gelijnde full-led koplampen zorgen voor een bijzonder krachtige uitstraling. Ook de powerdomes op de motorkap dragen bij aan dit effect.
Het middelste deel van de voorbumper loopt omhoog in een A-vorm, waardoor er nog een grote luchtinlaat met vijf verticale dwarsverbindingen ontstaat. Dit geeft zicht op technische details als het koelsysteem, wat de sportieve, authentieke indruk ondersteunt. Dit geldt ook voor de grille met twee dwarslamellen en de nieuwe splitter aan de voorzijde. Met de hoogwaardige materiaalkeuze bevestigen de windgeleiders in hoogglans zwart niet alleen het Performance Luxury-karakter van het merk, ze verbeteren ook de aerodynamica in combinatie met de binnenste Air Curtains. Alle maatregelen samen zorgen voor een uiterst dynamische, modern ogende totaalindruk. De gelijkenis met de AMG GT sportwagenfamilie is evident.
Het belangrijkste kenmerk aan de achterzijde zijn de ronde, dubbele uitlaatsierstukken, die verkrijgbaar zijn in zilverkleurig chroom of hoogglans zwart (als onderdeel van het optionele AMG Night Package). Ze zijn harmonieus geïntegreerd in de achterbumper. Het ontwerp van de zijkanten van de wielkasten verbetert de aerodynamica aan de achterzijde: dit zorgt voor een betere luchtstroom rond de wielkasten. De spoilerlip op de achterklep is gespoten in de kleur van de auto, maar is optioneel ook leverbaar in koolstofvezel.
Van opzij gezien vallen de nieuwe 19 inch lichtmetalen velgen met het aerodynamisch geoptimaliseerde 5-spaaks design op. Als optie is een 20 inch lichtmetalen velg in 5-dubbelspaaks design verkrijgbaar, eveneens aerodynamisch geoptimaliseerd en met een bredere velgrand, naar keuze in matzwart of hoogglans titaniumgrijs gespoten. Grafietgrijs metallic en matglanzend magnoblauw zijn beschikbaar als nieuwe lakkleuren en waren tot voor kort voorbehouden aan de AMG GT-familie.
Met het optionele AMG Night Package kunnen de E 53 4MATIC+ Coupé en Cabriolet een nog sportievere uitstraling krijgen. De buitenspiegelkappen, raamlijsten en sierelementen vóór en achter zijn in dit geval in hoogglans zwart uitgevoerd. Ook sportief: uitlaatsierstukken in zwart chroom. Het Carbon Package II voegt individuele highlights toe met spiegelkappen en een spoilerrand op de achterklep in carbonfiber.
Interieur met autonome toepassingen en specifieke displays
Het interieur kenmerkt zich door een specifieke uitrusting, luxueuze materialen en de huidige generatie infotainmentsysteem MBUX. De modellen uit de 53-serie beschikken over sportstoelen in lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA zwart met AMG-design, contrastsiernaden in rood en AMG-embleem. Ze combineren sportiviteit met een goede zijdelingse steun en comfort tijdens lange ritten. Andere kenmerken van het interieur zijn rode veiligheidsgordels en bekledingselementen in koolstofvezel. Tegen meerprijs zijn bekledingen in nappaleder verkrijgbaar. Nieuw is nappaleder in zwart/titaniumgrijs parelmoer met rood contrasterende stiksels.
Optisch vormen de beide displays van het combi-instrument en het multimediadisplay een eenheid achter één doorlopende glazen afdekking en vormen zo de widescreen cockpit. Er kan worden gekozen uit drie AMG-weergavestijlen: ‘Modern klassiek’, ‘Sport’ en ‘Supersport’. Bijzonder markant is de ‘Supersport’-modus met een centrale, ronde toerenteller en aanvullende informatie in de vorm van staafdiagrammen links en rechts van de toerenteller. Met behulp van het AMG-menu kan de bestuurder verschillende speciale aanduidingen opvragen, zoals motorgegevens, schakelaanduiding, Warm-up, Set-up, G-Force meter en RACETIMER. Ook het touchscreen-multimediadisplay benadrukt met individuele AMG-aanduidingen, zoals de visualisatie van de rijprogramma’s of telemetriegegevens de dynamische configuratie.
Nieuw AMG Performance-stuurwiel met naadloos geïntegreerde bedieningspanelen
Met een vernieuwd design en naadloos geïntegreerde bedieningspanelen brengt het nieuwe AMG Performance-stuurwiel een nog nauwer contact tussen mens en machine tot stand. De drie afgeronde dubbele spaken combineren stabiliteit met een laag gewicht, terwijl het aan de onderzijde afgevlakte stuurwiel een kenmerkend element uit de autosport is. Dit kan naar keuze worden bekleed met leder, microvezel DINAMICA of een combinatie hiervan – optioneel inclusief verwarmd stuurwiel. In de stuurkrans zit bovendien een aanrakingsgevoelige sensormat. Als deze detecteert dat de bestuurder zijn handen enige tijd niet op het stuurwiel heeft, volgt een waarschuwing. Als de bestuurder daar niet op reageert, dan wordt uiteindelijk de noodstopassistent geactiveerd.
Nieuw en optisch zeer elegant zijn ook de aanrakingsgevoelige schakelaars die naadloos geïntegreerd zijn in de horizontale dubbele spaken van het stuurwiel. De bediening wordt vergemakkelijkt door haptische sensoren nabij de symbolen. Via het linker sensorvlak van de bovenste stuurspaak wordt het combi-instrument bediend, via het rechter sensorvlak het mediadisplay. De onderste spaken bevatten de bedieningselementen voor de cruisecontrol/DISTRONIC (links) en de telefoon-/handsfree-installatie/volumeregeling (rechts). Met behulp van de optionele AMG-stuurwieltoetsen kunnen de rijprogramma’s worden ingeschakeld. De individueel definieerbare functies worden overzichtelijker weergegeven op ronde displays met een scherper beeld.
Via de schakelpaddels links en rechts achter het stuurwiel kan de automatische transmissie SPEEDSHIFT TCT 9G handmatig worden bediend. De nieuwe vormgeving van de stuurschakelpaddels is qua ergonomie afgestemd op het nieuwe AMG Performance-stuurwiel. Ze zijn iets groter geworden en zitten iets lager.
Zescilinder-in-lijn motor met EQ Boost startdynamo en elektrische ondersteunende compressor
De 3,0-liter zescilinder-in-lijn motor kenmerkt zich door topprestaties en een intelligente elektrificatie. De EQ Boost startdynamo combineert een startmotor en een dynamo. De krachtige elektromotor is tussen de motor en de transmissie gepositioneerd. Het is het belangrijke aspect van het 48 volt boordsysteem en wordt niet alleen gebruikt voor het opwekken van energie, maar verschaft de auto ook hybride-eigenschappen, zoals een boost van 16 kW vermogen en 250 Nm koppel, recuperatie van de remenergie, verschuiving van het belastingspunt, een ‘zeil’-functie en het nagenoeg ongemerkt herstarten van de motor met het ECO start-stopsysteem.
In combinatie met de intelligente oplading door middel van een extra elektrische compressor en een uitlaatgasturbo, heeft deze technologie de taak om de typische AMG-performance en -dynamiek te verbeteren, en gelijktijdig het brandstofverbruik en de emissies te reduceren. De startdynamo biedt ondersteuning bij het wegrijden vanuit stilstand, terwijl de elektrische compressor zonder vertraging laaddruk opbouwt voor een hoog acceleratiekoppel totdat de uitlaatgasturbo gaat assisteren. Dit resulteert in een extreem spontane respons van de 3,0-liter motor, waarbij het zogeheten turbogat ontbreekt. Een ander kenmerk van de zescilinder-in-lijn motor zijn de zeer soepele loopeigenschappen.
Als voor het AMG Driver’s Package wordt gekozen, wordt de elektronisch begrensde topsnelheid verhoogd naar 270 km/u (standaard: 250 km/u). Het AMG remsysteem is perfect afgesteld op het vermogen en de prestaties van de E 53-modellen: op de vooras zijn geperforeerde, inwendig geventileerde remschijven in de maat 370 x 36 mm gemonteerd, inclusief vaste remklauwen met vier zuigers en ‘AMG’ opschrift. Op de achteras worden inwendig geventileerde remschijven in de maat 360 x 26 mm en ‘zwevende’ remklauwen met enkele zuigers toegepast.
Korte schakeltijden, hoge efficiëntie: automatische transmissie AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
De 3,0-liter lijnmotor is gekoppeld aan de automatische transmissie AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, die indruk maakt met extreem korte schakeltijden, directe reacties op de bewegingen van de stuurschakelpaddels, dubbel ontkoppelen en de mogelijkheid om meerdere versnellingen tegelijkertijd terug te schakelen. Op- en terugschakelverzoeken worden onmiddellijk uitgevoerd. Vooral in het ‘Sport+’-rijprogramma en de handmatige schakelmodus ‘M’ reageert de transmissie zeer alert. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma behoren dynamische acceleratie en zeer korte schakeltijden net zo goed tot de mogelijkheden als een brandstofbesparende rijstijl.
AMG DYNAMIC SELECT: met één vinger het gewenste rijprogramma
Aan de hand van de vijf DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ kunnen de rijeigenschappen van de nieuwe 53-modellen met één vinger worden aangepast. De mogelijkheden lopen daarbij uiteen van efficiënt en comfortabel tot zeer sportief. Er worden belangrijke parameters aangepast, zoals de reacties van de motor, de transmissie, het onderstel en de besturing. Los van de DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder direct naar de handmatige modus overschakelen, door de stuurschakelpaddels te gebruiken. Ook de verschillende setups van het onderstel kunnen afzonderlijk worden geselecteerd.
De rijdynamiekregeling AMG DYNAMICS is geïntegreerd in de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s. In de standen ‘Basic’, ‘Advanced’ en ‘Pro’ worden onder meer de reacties van het ESP® (elektronisch stabiliteitsprogramma) en de vierwielaandrijving beïnvloed. Aan de hand van de rijstijl van de bestuurder en de verzamelde data van sensoren brengt het intelligente regelsysteem het gewenste voertuiggedrag tot stand. Hierbij lopen de mogelijkheden uiteen van zeer stabiel tot zeer dynamisch, voor een rijervaring die meer op comfort is gericht of op maximale sportiviteit. Met de AMG-stuurwieltoetsen kunnen de AMG DYNAMICS-functies individueel worden geselecteerd. Zowel de aanpasbare voertuigeigenschappen als de uitgebreide optielijst bieden een breed spectrum aan sportiviteit, elegantie en lifestyle, waarbij de coupé en de cabriolet voldoen aan elke individuele klantbehoefte.
Autonoom AMG RIDE CONTROL+ onderstel voor meer dynamiek
Meer dynamiek, een neutraal bochtgedrag en een betere tractie: daarvoor zorgt het luchtgeveerde onderstel AMG RIDE CONTROL+, dat werd ontwikkeld in Affalterbach. Met zijn zeer sportieve veer-/demper-setup en de continu verstelbare demping ADS+ (adaptief dempingssysteem) koppelt de meerkamer-luchtvering een hoge mate van rijdynamiek aan een indrukwekkend veercomfort. Door de veersterkte te verhogen, bijvoorbeeld in bochten en bij het afremmen, worden de rol- en duikbewegingen gereduceerd.
De demping van elk wiel wordt op basis van de rijsituatie en de conditie van het wegdek aangepast. Voor de demping is er keuze uit drie voorgeprogrammeerde setups: ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’. Daarbij is voor nog meer verschil gezorgd tussen hoog langeafstandscomfort en sportieve rijdynamiek.
Standaard: volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+
De volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ combineert een optimale tractie voor sportief rijplezier en een hoog veiligheidsniveau onder alle omstandigheden: op droog asfalt, in de regen of in sneeuw. De wisseling van achterwiel- naar vierwielaandrijving en vice versa verloopt geheel traploos, doordat de intelligente regeling is geïntegreerd in de algehele architectuur van het voertuigsysteem.
Voor het eerst leverbaar voor de zescilinder modellen: het AMG DYNAMIC PLUS Package
Voor een nog intensere rijervaring bundelt het AMG DYNAMIC PLUS-pakket zowel technologische als optische uitrustingsdetails die tot nu toe waren voorbehouden aan de achtcilindermodellen. Tot de highlights behoort het RACE-rijprogramma met driftmodus. Met de toetsen op het AMG Performance-stuurwiel in microvezel DINAMICA of leder kan nog sneller van rijprogramma worden gewisseld, of kunnen de instellingen van de rijdynamische systemen worden aangepast. Rood gelakte remklauwen met ‘AMG’ opschrift voor en achter onderstrepen de sportiviteit.